Norge
Laget lettlest versjon av rapport om ytringsfrihet
Også barn og unge bør vite hvordan det står til med ytringsfrihet i Norge, mener kommisjonen. De har fått laget en lettlest rapport.
Mandag kom en rapport om ytringsfrihet i Norge. Den sier blant annet at det er gode forhold for å si meningen sin i Norge. Men ikke for alle grupper. Og at veldig mye kan bli mye bedre, ifølge rapporten. De kommer med mange nye forslag. Rapporten er laget av Ytringsfrihets-kommisjonen på oppdrag fra regjeringen.
Rapporten er lang, med mye tekst. Den er på over 300 sider. Men kommisjonen ønsker at både barn og unge skal kunne lese hva den sier. De fikk hjelp av forfatter Arne Svingen.
Klar Tale har lest sammendraget. Det er på 14 sider. Teksten er enkel og oversiktlig. Språket er lettlest. Sammendraget er bra for de yngre leserne. Men det er også fin lesing for andre som trenger lettlest tekst.
Sammendraget finnes som en egen liten bok. Den ligger også på regjeringens sin sider. Du finner den her.
Vil du lese mer om ytringsfrihet? Klar Tale har snakket med mange om temaet den siste uken. Les disse sakene her.