Norge

Slik vil de redde fregatten

Forsvaret får ett forsøk på å heve fregatten «Helge Ingstad» fra havbunnen. Slik vil de gjøre det.

Sjø og havstrømmer herjer med fregatten «Helge Ingstad». Vaiere har røket. Bare deler av skipet stikker opp fra havet. Om den ikke reddes snart, vil den forsvinne helt under vann.

Det norske forsvaret har en plan for rednings-aksjonen. To store båter med kraner skal løfte opp skipet.

– Det er en utfordrende fase. Men vi jobber for å få hevet skipet. Så skal det transporteres til Haakonsvern. Vi har en plan som vi sjekker og kan endre hele tida, sier Thomas Wedervang på en pressekonferanse. Han er sjef for Maritime kapasiteter og flaggkommandør.

Forsvaret vil om kort tid tømme fregatten for drivstoff. Så skal de tømme den gradvis for vann underveis.

Forsvaret får hjelp av to store kranbåter. Kranbåten Gulliver kom til Hjeltefjorden søndag morgen. Båten reiste fra Nederland onsdag. Den kan løfte 4.000 tonn. Den får hjelp av kranbåten Rambiz, som er på vei. Fregatten veier 5.000 tonn. Det kan ta tre uker å redde fregatten.

Det er lagt ut lenser rundt fregatten. Disse skal hindre at olje som lekker ut, spres til området rundt. Forsvaret skal også starte med å rigge til kjettinger. Disse skal brukes til å heve fregatten gradvis. Kjettingene vil bli plassert under der båten er sterkest. Målet er å få fregatten over på en lekter.

Fregatten «Helge Ingstad» ligger i fjæra i Øygarden i Hordaland. Det er halvannen uke siden kollisjonen mellom fregatten og en oljetanker. Alle 137 om bord på fregatten kom fra kollisjonen i live. Men det var bare så vidt.

Det er fortsatt uklart hvorfor fregatten ikke skiftet retning. De fikk beskjed om at de var for nær oljetankeren.

Nå skal politiet avhøre en amerikansk offiser, skriver nyhetsbyrået NTB. Han var om bord på fregatten. Han var med på et program for utveksling.

Det kostet 4 millarder kroner å bygge «Helge Ingstad».

Siste utgave

På forsiden nå