Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Nå skal britene kjøre tog i Norge

NSB var ikke gode nok. Britene vant konkurransen om å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

For første gang skal et utenlandsk selskap drifte norsk togtrafikk. Det britiske selskapet Go-Ahead fikk jobben. De skal kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

Verken det norske jernbaneselskapet NSB eller svenske SJ var gode nok.

Go-Ahead er et privat selskap. Det har base i Newcastle i England. De er det største selskapet som driver med jernbanea i Storbritannia. De drifter også busser i hovedstaden London. Selskapet har også vunnet flere kontrakter i Tyskland. De har laget selskapet Go-Ahead Norge AS. Det skal drive togene i Norge.

Avtalen varer fra desember 2019 til desember 2027. De kan få forlenget avtalen i to år.

– Alle tre som leverte anbud, hadde svært gode tilbud. Det var små forskjeller på kvaliteten som ble tilbudt. Til slutt ble prisen avgjørende, sa Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse onsdag. Hun er jernbanedirektør.

Selskapet vil få 1,5 milliarder kroner for jobben over ti år. Kontrakten for hele perioden er på omtrent 5,8 milliarder kroner.

– Vinneren var 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent, sa Slotsvik.

I dag er det NSB som er ansvarlig for å kjøre tog på strekningene. Go-Ahead Nordic har som mål å ta med seg folkene som jobber på togene fra NSB. Folk vil få tilbud om lønn og avtaler slik de har i dag. Det samme gjelder avtalen for pensjon.

Magnus Hedin leder Go-Ahead Nordic.

– Vi er naturligvis utrolig glade for å ha vunnet vår første kontrakt for tog i Norge, sier han.

Go-Ahead får nå litt over ett år på seg til å forberede jobben. Fra 15. desember 2019 vil det være britene som kjører togene på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Ikke alle er fornøyd med at et utenlandsk selskap får kjøre togene i Norge.

– De som allerede bruker Go-Ahead klager. De er misfornøyde med dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier Audun Lysbakken. Han leder Sosialistisk Venstreparti.

Partiet Rødt mener at myndighetene tar mer hensyn til hva selskapene skal tjene enn passasjerenes behov. Arbeiderpartiet er bekymret over at selskapet som nordmenn eier sammen, taper til fordel for et utenlandsk selskap.