Norge

Når har pasienter rett på tolk?

Hvis behandling er uforsvarlig uten tolk, skal det brukes tolk. Det sier Helsedirektoratet.

Bilde av mannlig pasient og helsefagarbeider. Illustrasjonsbilde: Heiko Junge
TOLK: Hvis behandling ikke er forsvarlig uten tolk, skal det brukes tolk.
Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 2. april skjedde det som ikke skal skje. Lille Ivan på tre år døde på Stavanger universitetssykehus (SUS). Han skulle få behandling på sykehuset. Hjertet til Ivan stoppet under en narkose.

Ivan hadde problemer med helsen. Foreldrene sier de trengte tolk for å snakke om dette med legene. Men de fikk ikke tilbud om tolk. Aftenposten skriver at heller ikke andre i familien fikk hjelpe til med å tolke. De tror at sønnen ikke tålte å få en ekstra dose med narkose.

Klar Tale har snakket med Helsedirektoratet om reglene for bruk av tolk for pasienter. De sier at det skal brukes tolk hvis det ikke er forsvarlig uten tolk. Normalt sett vil behovet for tolk være avklart før en planlagt behandling. Og familie eller bekjente kan brukes som tolk i nødssituasjoner, hvis de ikke får tak i en kvalifisert tolk.

For å lese saken må du være abonnent

Get instant access to all content

3 måneder

215,-

KJØP

6 måneder

395,-

KJØP

12 måneder

738,-

KJØP