Slik blir du yrkessjåfør på lovlig vis

Som yrkessjåfør skal du kunne kjøre og forstå reglene i trafikken. Men du skal også være andres trygghet på veien.

n
BUSS OG LASTEBIL: Vil du bli yrkessjåfør? Ståle Bech og Håvard Færø fra Statens vegvesen forklarer deg hvordan.
Publisert Sist oppdatert

– Som yrkessjåfør skal du være en ressurs på veien, sier Ståle Bech og Håvard Færø i Statens vegvesen.

Sjåfører av busser, trailere og lastebiler har noe til felles: De er mye ute på norske veier til alle døgnets tider. De skal være et viktig bidrag i kampen mot dødsulykkene i trafikken. En yrkessjåfør kan også være den første som kommer til stedet der det har skjedd en ulykke.

– Da må du vite hva du skal gjøre, sier Færø. 

Han har lang erfaring som yrkessjåfør og førerprøve-sensor. En slik sensor vurderer om kompetansen til den enkelte kandidat er god nok til å være en trygg sjåfør.

Hvert år gjennomfører de rundt 1 200 førerprøver for tyngre kjøretøyer her på Lillestrøm trafikkstasjon. Mange av kandidatene er innvandrere.

Det er en hel del som skal til for å bli yrkessjåfør. En slik sjåfør lever av å frakte enten varer eller personer, eller begge deler.    

1. Du må først øve

Alle som vil øve på å kjøre lastebil, trailer eller buss, må ha førerkort for personbil. Unntaket er hvis du får opplæring gjennom videregående skole. Det er også ulike krav til hvor gammel du må være.

Reisen starter gjerne hos en trafikkskole eller en videregående skole. I opplæringen skal du gjennom både kurs med teori og øving. Førerkortene har ulike bokstaver og kan ha et tall bak. C-klassene gjelder lastebil og trailer, og D-klassene gjelder buss.  

Med hjelp fra skolene forbereder du deg til å ta førerprøven. Det er lurt å øve mye på kjøring over lengre tid, enten privat med en annen sjåfør eller på skolene.

2. Teoriprøven

Tiden er inne for å søke om førerkortet du ønsker å ta. Du må også levere en helseattest. Du må søke om førerkort før du melder deg på teoriprøven hos Statens vegvesen. Denne prøven tar du på en trafikkstasjon.

– Når du tar teoriprøve for personbil, kan du velge mellom flere språk. For tunge kjøretøyer som lastebil, vogntog og buss, er prøven kun på norsk, sier Bech.

Årsaken er at du som yrkessjåfør i Norge må kunne så godt norsk at du klarer å kommunisere med andre. Det kan være passasjerer, andre på veiene eller folk på et ulykkessted.

Du kan søke om en tilrettelagt teoriprøve hvis du trenger hjelp til å forstå oppgavene. Det er også mulig å få lest opp spørsmålene og svar-alternativene, uten å måtte søke om tilrettelagt teori. 

– Da ber du om å få utdelt hodetelefoner på trafikkstasjonen, sier Bech.  

Du må ta med deg gyldig legitimasjon når du tar teoriprøven. Den består av 30 til 45 spørsmål og oppgaver basert på det du nå skal kunne. Eksempler på temaer kan være:

  • Forbikjøring.
  • Signal og tegn.
  • Førstehjelp.
  • Dekk og bremser.
  • Plassering og sikring av last.
  • Vikeplikt.

Du får hjelpemidler som er lovlige fra trafikkstasjonen. 

Du får flere alternativer på hvert spørsmål. Du må svare riktig på minst 38 spørsmål for å bestå en prøve på 45 spørsmål. Resultatet får du like etter at du er ferdig.

Strøk du? Da kan du ta prøven på nytt etter én til to uker.

3. Praktisk prøve

Endelig har du bestått teoriprøven. Nå kan du la trafikkskolen din bestille time for oppkjøring, som er den praktiske delen av å ta førerkort. 

Du vil få en rekke oppgaver før du setter deg bak rattet. For eksempel kan du måtte sjekke lys og bremser. 

Deretter skal du kjøre variert i rundt 45 minutter. Ruten er bestemt på forhånd. Sensor gir deg beskjed i god tid hvor du skal kjøre. Du vil også måtte parkere, rygge og snu.

Etter oppkjøringen sier sensor om du består eller stryker. Han eller hun vil både vurdere om du kjører trygt i trafikken og økonomisk, slik at kjøretøyet ikke blir unødig slitt.

Fikk du bestått? Da har du sikret deg førerkortet.

4. Utdanning for yrkessjåfører

Du må likevel vente litt før du kan begynne å jobbe som bussjåfør eller lastebilsjåfør. Du trenger yrkessjåførkompetanse (YSK).

Alle som tar imot penger for å frakte varer eller personer, må ha YSK. Du må gjennom en ny utdanning og bestå en ny teoriprøve. 

Du kan ta utdanningen ved et godkjent lærested. Siden må du ta et kurs med etterutdanning.

Skal du selv drive et selskap som frakter personer eller varer? Da krever det løyver alt etter hva bedriften skal drive med. Et løyve er en offentlig tillatelse.