Norge

Spill gjør kjedelige ting gøy

Tenk deg at skoledagen var et dataspill. Hver gang du jobbet bra fikk du poeng av læreren. Hadde du blitt mer motivert til å lære?

– Jeg ville finne ut om dataspill kunne få elever til å ville lære, sier Madeleine Lorås til Klar Tale. Hun tar doktorgrad i informasjons-teknologi ved universitetet NTNU. Lorås har skrevet en masteroppgave om dataspill og motivasjon.

Å bruke dataspill for å motivere mennesker kalles «spillifisering».

– Målet med slike dataspill er å få folk til å ville gjøre noe i den virkelige verden. For eksempel kan folk motiveres til å trene, eller til å øve til en prøve, sier Lorås.

I masteroppgaven studerte Lorås elever ved en videregående skole i Trondheim. Mange av elevene var ikke motiverte for å lære.

– Elevene fikk prøve et dataspill. Spillet het «Heimdall’s Quest» og ble brukt som en del av skoledagen. I spillet kunne læreren gi poeng til elever som jobbet bra, forteller Lorås.

I Norge slutter 15 prosent av elever på videregående skole. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Flere av elevene sliter med motivasjon. Samtidig bruker ni av ti ungdommer mye tid på dataspill.

– Mange av elevene i klassen kom for sent til timene. I dataspillet fikk elevene poeng hvis de kom tidsnok til skolen. Det gjorde at elevene sluttet å komme for sent, sier Lorås.

Spillet ble også brukt for å gjøre elever mer motiverte før prøver.

– Elevene satte seg et mål. Klarte elevene målet, fikk de poeng i spillet.

I år blir spillet «Heimdall’s Quest» brukt ved fire skoler i Norge.

Lorås mener spillifisering i skolen er positivt.

– Jeg tror dette vil bli brukt enda mer i framtiden. Dataspill kan utvikles videre, slik at de blir enda bedre. Men jeg tror ikke spill kan ta over lærerens oppgave. Læreren blir viktig også i framtiden, sier Lorås.

Alf Inge Wang er professor i teknologi ved NTNU. Han har laget spillet Kahoot!. Spillet er et kunnskapsspill på nettet. 70 millioner mennesker bruker spillet hver måned. Det skriver Kahoot! på sine nettsider.

– Jeg så et spørreprogram på TV. Så fikk jeg ideen til å lage Kahoot!, sier Wang.

Han forteller at nesten alle skoler i Norge bruker spillet.

– Kahoot! gjør at de fleste elever vil lære mer. Elevene konsentrerer seg i timene fordi de vil vinne spillet, forteller Wang.

Han tror ikke spillet kan motivere alle.

– Det finnes folk som ikke bryr seg om å vinne. Kahoot! vil kanskje ikke engasjere disse elevene, sier han.

Wang mener spill i skolen har kommet for å bli.

– Jeg tror på variert læring. Da blir skoledagen morsommere for elever og lærere.

Siste utgave

På forsiden nå