Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Vi kan for lite matte

To av ti norske 15-åringer har ikke gode nok kunnskaper i matte. Det viser en ny rapport.

Norske elever måles etter hvor mye de kan. Over 22 prosent av norske 15-åringer lå under grunnleggende nivå i matematikk. Dette var i 2012, viser en rapport fra PISA-undersøkelsen. Det er organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) som har samlet resultatene fra undersøkelsen, skriver nyhetsbyrået NTB.

Det er blitt flere norske elever som sliter i matte siden 2006. Men det er fortsatt færre som er dårligere i matte sammenlignet med andre land i OECD.

Mer enn én av fire 15-åringer fra OECD-land manglet grunnleggende kunnskaper, viser rapporten. Det gjaldt innenfor lesing, matematikk og naturfag.

Noen norske elever sliter også i lesing og naturfag. Der er det flere skolesvake 15-åringer som ligger under gjennomsnittet. 16,2 prosent av elevene ligger under grunnleggende nivå i lesing. Nesten to av ti er under grunnleggende nivå i naturfag. OECD-gjennomsnittet er på henholdsvis 18 og 17,8 prosent.

Norge er blitt bedt om å styrke etter- og videreutdanningen for lærere for å bedre kunnskapen. 34 land er med i OECD til sammen.

LES MER HER: Aldri vært dårligere i matte

LES OGSÅ: Oslo-elever gjør det best