Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Vil si nei til reklame for å fikse rumpa

Det vil bli forbudt med reklame for å operere rumpa. Et flertall på Stortinget vil ha slik reklame bort fra sosiale medier.

Det har vært en debatt om bloggere og kroppspress de siste dagene. Sophie Elise Isachsen er Norges største blogger. Hun har fått hard kritikk. Bloggeren Kristin Gjelsvik mener Isachsen bidrar til økt kroppspress på unge mennesker. Årsaken er innlegg om operasjoner for å fikse på utseendet.

Denne debatten er også tema blant politikerne. I helgen hadde Høyre landsmøte. Partiet bestemte at de gå inn for et forbud mot markedsføring av kosmetiske inngrep. Det gjelder blant annet på sosiale medier. Det er Unge Høyre som presset fram dette.

Det er likevel ikke sikkert at det blir ja på Stortinget for helt å forby slik reklame. I forrige uke kom Miljøpartiet de grønne med et forslag. De vil forby markedsføring av kosmetisk kirurgi. Forslaget er til behandling i familie- og kulturkomiteen.

Mari Holm Lønseth krever at regjeringen følger opp.

– Jeg vil personlig følge opp dette med de ansvarlige statsrådene, sier hun til nyhetsbyrået NTB.

Fra før har både Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti (SV) kommet med lignende forslag. Men da har Høyre stemt i mot.

Anette Trettebergstuen er med i Arbeiderpartiet. Hun tror at å forby slik reklame kan dempe kroppspresset mot unge.

– Mye av dette handler om holdninger. Vi vet at vi kan gjøre mer. Et tiltak er å forby reklame, sier hun til NTB.

SV vil følge opp hva Høyre gjør med det som ble bestemt på landsmøtet. Freddy Øvstegård i SV mener at lover og krav har stor påvirkning.

Psykolog og kroppsbilde-ekspert Ingela Lundin Kvalem tviler på effekten av et forbud.

– Er formålet er at det skal foretas mindre kosmetisk kirurgi? Da kan vi ikke måle dette. Vi aner ikke hvor mange slike inngrep som blir gjort i Norge, sier hun til NTB.

Slik reklame bare er en liten del av kroppspresset og kroppsidealet vi utsettes for, mener Kvalem.

– Men et reklameforbud kan jo ha en viss effekt. Det gjør at ungdommer får vite mindre om hva de kan gjøre noe med hvis de er misfornøyde, sier Kvalem.