Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Vil skremme folk fra å røyke

Skremmende bilder av ødelagte lunger og folk som har fått hjerneslag. Slik skal Helse-direktoratet få flere til å slutte å røyke.

I Norge sier 19 prosent av voksne at de røyker. Tallet blant unge er 12 prosent. Det synes Helse-direktoratet er altfor mange. Nå setter de i gang med en kampanje. På TV og aviser viser de annonser med stygge bilder. Det er lunger fylt med tjære. Pulsårer i halsen er blitt trange. Skader etter slag vises også fram.

Det er slike bilder som virker aller best for å få folk til å slutte å røyke. Det sier Rebecca Perl til nyhetsbyrået NTB. Hun jobber for helse-stiftelsen World Lung Foundation.

Norske myndigheter har snakket med de som jobber mot røyking i New York i USA. Der røyker færre enn i Norge. I New York har de brukt bilder som viser hvordan røykskader ser ut.

– Vi har forsøkt med fine kampanjer hvor du ser smilende mennesker som har sluttet å røyke. Det virket ikke. Humor og kjendiser virket heller ikke. Det som virkelig virket, var disse bildene, sier Perl.

LES MER HER: Nei til røyking hjemme hos barn

5.100 nordmenn dør hvert år på grunn av røyking. Røyking dobler faren for å få hjerneslag. Det er det ikke så mange som vet, ifølge Helse-direktoratet.

Den norske kampanjen med sterke bilder, skal vare i seks uker. Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen er ikke redd for å bruke slike bilder. Han mener de vil treffe folk dypere.

Filmene som viser skadene, er laget i Australia. De er blitt brukt i flere land. Forrige gang slike sterke bilder ble brukt i Norge, var i 2003.

– Det året hadde vi 100.000 færre røykere ved slutten av året enn ved starten. Ikke alt er på grunn av kampanjen. Det går uansett generelt ned. Men vi så en spesielt stor endring, sier Larsen til NTB.

LES OGSÅ: Anmeldt for røyking

Innen fem år håper han at vi er nede på samme nivå som i Sverige. I Sverige røyker 16 prosent av voksne daglig.