Tema

Sakene som gjorde inntrykk i 2017

Redaksjonen i Klar Tale forteller om sakene vi husker best.

Cathrine Kahrs: Flyktninger i krise

I høst og vinter fikk vi meldinger om at stadig færre søker asyl i Norge. Men folks lidelse blir ikke borte, selv om vi ikke ser den. Nettopp derfor gjorde intervjuet med Itta Helland-Hansen inntrykk på meg.

Hun jobber på redningsskipet Prudence for organisasjonen Leger Uten Grenser. I august måtte skipet legge til land på den italienske øya Sicilia. Mannskapet fikk ikke lenger gjøre jobben sin. De hadde reddet 8.000 flyktninger på Middelhavet inntil da i 2017. Flyktningene var på vei fra Libya til Europa i dårlige båter.

Libya lot ikke lenger utenlandske skip seile utenfor deres kyst. Isteden plukket den libyske marinen opp båter med flyktninger. De ble sendt tilbake til Libya. Der blir de utsatt for fengsling, tortur, vold og seksuelt misbruk.

Senere har det kommet fram at folk i Libya blir holdt som fanger og solgt som slaver.

Ingvild Eilertsen: #Metoo

Av og til lurer jeg på hvordan Harvey Weinstein har det. Føler han seg forferdelig? Eller føler han seg litt viktig? For det er han jo.

Weinstein er produsenten i USA som ble anklaget for seksuell trakassering. Det førte til at skuespilleren Alyssa Milano startet #metoo-kampanjen i sosiale medier. Nå snakker alle om seksuell trakassering. Tenk at én sak kan bre seg slik over hele verden! Til alle mulige land og alle områder av samfunnet. Det imponerer meg.

Samtidig er #metoo-kampanjen så mye. Den vekker så mange følelser. Den gjør meg sint. Den gjør meg trist. Den gjør meg frustrert. Men mest av alt gjør den meg stolt og glad. Jeg er stolt over at kvinner endelig tør å være sinna og rope: «DETTE trenger jeg faktisk ikke å godta!».

Bjørn Ivar Voll: Å leve for sporten

Det tok tid å få et intervju med Tomoe Zenimoto Hvas. Den 17 år gamle svømmeren trener alltid før skolen. Han går på skolen. Og han trener etter skoletid. Til sammen trener han 24 timer i uka. Da er det ikke mye tid til å snakke med journalister.

Da han endelig svarte, var det på e-post. Men det var gode og grundige svar jeg fikk. Jeg tror det sier mye om denne unge idrettsmannen. Han tar ting på alvor. Han er fokusert og til stede i det han gjør, om det er skole eller trening.

Hvas er allerede et forbilde for andre unge svømmere hos Bærumsvømmerne. Han er en å følge med på. Hvas kan bli en av de beste norske svømmerne gjennom tidene. Det mener en ekspert jeg snakket med til saken.

Hvas viste hva han kan i europa-mesterskapet (EM) i desember. Der satte han ny, nordisk rekord på en av øvelsene. Det var i hans første mesterskap for seniorer. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Karin Flølo: De som er annerledes

Hvordan er det å ikke kunne se? Hvordan blir blinde mennesker behandlet av andre?

Jeg hadde veldig lyst å skrive saken om de som skiller seg ut. Hvem er de, og hvordan blir de behandlet av andre?

Én av dem jeg snakket med var blinde Isabel Engan. Hun kunne ønske at folk behandlet henne som en helt vanlig jente. At de snakket til henne, og ikke om henne mens hun står der.

Vi har alle godt av å tenke oss om. Isabel og de andre i saken ga meg et ønske. Jeg kunne ønske at samfunnet var litt rausere. At det var mulig å skille seg ut, uten å få blikk og kommentarer.

Tenk om ingen av oss hadde fordommer? Jeg tror ikke dette ønsket blir oppfylt. Men jeg kan jo starte med mine egne fordommer. Hva er dine?

Siste utgave

På forsiden nå