Tema

Dyslektikere sliter på nett

Skriver du feil, får du kjeft med én gang. Det er vanskelig å ha dysleksi og delta på nett.

– Jeg skriver få tekstmeldinger, sier Christoffer Liljeflod til Klar Tale. Han er en av dem vi snakket med i serien «Min stemme». Liljeflod har dysleksi. Han synes det er vanskelig å finne fram på nettet.

Data, internett og mobil er blitt en stadig større del av hverdagen. Vil du følge med på det som skjer? Da kommer du ikke unna sosiale medier. Men mange sliter med å lese og skrive. For dem er det fort gjort å havne utenfor.

– Nå lever unge mennesker også sine private liv på nett. På sosiale medier skriver folk til hverandre. De som har dysleksi, vil hele tiden avsløre at de sliter med det. Ønsker de å bli med i en nett-debatt, får de høre det om de skriver feil. Det sier Caroline Solem til Klar Tale. Hun er general-sekretær i organisasjonen Dysleksi Norge. De jobber for folk som sliter med å lese og skrive.

Christoffer Liljeflod ringer helst om han skal ha tak i noen.

– Jeg er nok blitt ekstra flink til å snakke for meg, sier han.

– Det er en ulempe å ikke kunne lese og skrive bra. Men dette er mennesker som har utrolig mye ressurser likevel. Det må samfunnet se, sier Solem i Dysleksi Norge.

Hun mener alle sammen har et ansvar. Vi må være mer forståelsesfulle. Slik kan alle bli med, også på nett.

– Demokratiet skjer gjennom sosiale medier i 2019. Da må vi også tåle kommafeil og skrivefeil, sier hun.

Her kan du lese alle sakene i serien «Min stemme».

Her kan du lese mer om hva ulike grupper sliter med.

Siste utgave

På forsiden nå