Tema
Bilde 1 av 2

– Faren min blir holdt fanget mot sin vilje

Yashar frykter at faren hans er satt i en fangeleir i Kina. Han vet ikke om han noen gang vil få se familien sin igjen.

– Jeg har ikke ord. Jeg pleier ikke å gråte. Men jeg gråt da jeg fikk vite hva som hadde skjedd med faren min, sier Yashar til Klar Tale. Han er fra Kina, men bor i Norge.

Det er gått to år siden han fikk siste livstegn fra faren i hjemlandet. Flere har fortalt til Yashar at faren er arrestert. Kinesiske myndigheter skal ha tatt ham. Ryktet sier at faren holdes fanget i en fangeleir. Der er han sammen med minst 1 million andre uigurer.

Les svaret fra Kinas ambassade: – Skal fri folk fra terror

De siste årene har hemmelige leirer i Xinjiang blitt avslørt. Kinesiske myndigheter har bygget det de kaller leirer for omskolering. Her skal uigurer lære å bli «ordentlige» kinesere. De skal pugge kinesisk. De må lære om Kinas styresett, lover og kultur.

– Faren min trenger ikke å gå på skole. Han er en veldig klok og høyt utdannet mann. Han kan fem til seks forskjellige språk, sier Yashar.

Les også: Professor i Kina skal være pågrepet for å ha vært kritisk

Myndighetene i Kina ønsker at uigurene skal bli en del av det kinesiske stor-samfunnet. De sier de vil bekjempe islamsk terrorisme. Men hva foregår egentlig i disse leirene? Hva skjer med dem som er der?

– Det vet vi svært lite om. Kina sørger for at så lite informasjon som mulig slippes ut. De sier at opphold i leirene er frivillig. Det sier kina-ekspert Koen Wellens ved Universitetet i Oslo.

– Men de få som har greid å komme seg ut fra en slik leir, sier at de blir holdt der mot sin vilje. De forteller om bruk av straff og vold. De blir presset til å oppgi sin religion og kultur, sier han.

Organisasjonen Amnesty har anklaget kinesiske myndigheter for grove brudd på menneske-rettighetene.

– Uigurene blir grundig overvåket av myndighetene i Kina. De kan bli sendt til leir dersom de har litt for langt skjegg, leser i Koranen eller forsker på uigursk folkemusikk. Barna kan bli tatt fra dem hvis de blir sendt til en leir. Systemet er et alvorlig overgrep mot en hel folkegruppe, sier Wellens.

Les også: Plager de som hjelper Chen

Han sier at det er få uigurer som er modige nok til å snakke om hva som egentlig skjer. Det kan sette familiene deres i fare. Men Yashar nekter å tie.

– Faren min er over 60 år gammel. Jeg er selvfølgelig veldig redd og lurer på hvordan han har det nå, sier Yashar.

– Jeg husker han som en jordnær person. Han var opptatt av planter, bøker og musikk. Han trengte ikke mer enn det.

Det har gått ti år siden han så faren sist. Familien kommer fra Ürümqi, hovedstaden i Xinjiang. I 2010 flyktet Yashar til Norge. Årsaken var uroligheter i hjemlandet. Det var demonstrasjoner og politi-vold. På denne tiden valgte mange uigurske foreldre å sende barna sine ut av landet. Det var for å beskytte dem, sier Yashar.

– Jeg tenkte ikke så mye over det den gangen. Jeg var bare 19 år. Men det må ha vært vanskelig for dem å sende vekk sitt eneste barn, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Bildet er av Yashar som holder opp mobiltelefonen. Han står i en park.

Siden flukten til Norge har Yashar kun hatt kontakt med familien over internett. De sender hverandre tekst og tale-meldinger. Det skjer via den kinesiske appen WeChat. Men først i 2018 merket Yashar at noe skurret.

– Han begynte å sende meg merkelige meldinger. Han sa jeg ikke måtte demonstrere mot Kina. Han sa flere ganger at jeg måtte slette meldingene jeg fikk av ham, sier Yashar.

Les også: Mener Erna Solberg er feig

Så ble det stille. Faren hadde slettet ham som kontakt fra appen. Moren hans nektet å si noe. Det er ulovlig å si til noen i utlandet hvem myndighetene har tatt, sier Yashar.

– Men i mars i fjor kom nye opplysninger. Vi fikk høre fra flere at far var arrestert.

Beskjeden kom fra bekjente i Kina. Gjennom koder og tegnspråk fortalte de hva som hadde skjedd over en videochat.

Yashar forteller at han har sendt brev til statsminister Erna Solberg. Han har bedt regjeringen i Norge om hjelp. Han demonstrerer sammen med kona Renagul. De gir ikke opp.

– Tror du at du noen gang kommer til å se faren din igjen?

– Det vet jeg ikke. Jeg håper det.

Siste utgave

På forsiden nå