Tema

– Jula er bare kosetid

Hun tror ikke på Gud, han er kristen. Slik feirer det rumenske paret jul i Norge.

– Jeg er ateist og tror ikke på Gud. Jul er bare kosetid for meg, sier Adela Briciu til Klar Tale. Foreldrene ville at hun skulle få velge religion selv. De feiret ikke jul hjemme i Romania. Jula var fritid.

– Faren min jobbet som trailersjåfør. Familien feiret at han var hjemme i juleferien. Men vi hadde ikke gaver og ikke noe juletre, sier Briciu.

Hun kom til Norge for ett og et halvt år siden. Briciu flyttet hit sammen med samboeren Titus Paul Stoica. Han er kristen og er vokst opp med å feire jul.

– Familien min har bakgrunn fra flere kulturer, både rumensk og ungarsk. Alle er katolikker. Men vi er ikke veldig religiøse, sier Stoica.

I Romania begynner jula allerede 6. desember, forteller han. Da er det Sankt Nikolas. Det er helgenen som i mange kulturer er blitt til julenissen.

– Han kommer denne kvelden med små gaver eller godteri til barna. Men bare hvis de har oppført seg og vasket skoene sine. Hvis ikke, får de en slags pinne isteden, sier Stoica.

Julaften er den viktigste dagen, som i Norge. Da pynter familien juletre. De tar på seg fine klær om kvelden og spiser og drikker sammen.

– Vi spiser en slags kålrulett fylt med kjøttdeig, forteller Stoica.

Etter middagen deler de yngste i familien ut gaver.

– Vi gir små, symbolske gaver til hverandre. Bestemoren min reiser hele byen rundt for å finne de perfekte gavene, sier han.

– Vi får alltid bøker til jul av faren til Titus. Det er en koselig tradisjon, sier Briciu.

I Romania går barn fra dør til dør og synger julesanger på julaften.

– Klassen samles og går til alle lærerne de liker. De ringer på døren og synger. I ungdomstiden fikk vi av og til øl og vin når vi ringte på. Til slutt kunne ingen synge lenger, sier Stoica og ler.

I fjor feiret paret jul i Norge for første gang.

– Vanligvis er det veldig travelt i julen. Vi har mye å gjøre i Romania. Vi må reise til begge familiene. Men her var det så koselig. Vi hadde tid til å være en familie bare oss, sier Briciu.

Også i år skal de feire jul i Norge. Da skal de pynte juletre og spise svineribbe.

– Det er veldig viktig for meg å ha juletre. Det blir ikke jul uten, sier Stoica.

Det er den viktigste juletradisjonen han har med seg til Norge. Sammen med advents-kalender.

– Faren min jobbet med tyskere. Da de hørte at han hadde barn, fikk han en advents-kalender av dem. Dermed er jeg vokst opp med dette. Så det måtte vi ha også i Norge, forteller han.

Briciu og Stoica vurderte flere land før de valgte å komme til Norge.

– Skandinavisk kultur med likestilling er viktig for oss. Det er en av årsakene til at vi valgte Norge, sier Briciu.

For Stoica var det også noe annet som fristet.

– Min lidenskap er biler. For flere år siden leste jeg at det finnes en egen gatebil-festival i Norge. Siden har jeg drømt om å kunne dra dit, sier han.

Paret så på den norske TV-serien Skam før de kom til Norge.

– Det norske samfunnet som vises i Skam, er helt annerledes enn rumensk kultur. Vi tenkte at vi kunne trives i denne kulturen. Her er det helt ok å være seg selv, sier Briciu.

Vil du lese mer om hvordan folk med ulik bakgrunn feirer jul i Norge? Klar Tale har snakket med noen av leserne våre.

Hvordan feirer en kroat jul i Norge? Det kan Marija Drocic Benasic fortelle deg.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå