Tema
Bilde 1 av 2

– Jula betyr nytt liv og kjærlighet

I Kroatia legger de halm på gulvet på julaften. Det er et symbol på at Jesus ble født i en stall.

– Jula for meg betyr nytt liv og kjærlighet, sier Marija Drocic Benasic til Klar Tale. Hun kommer fra byen Bili Brig i Kroatia. Benasic har bodd i Norge i 20 år.

Hun bor sammen med familien på Lindeberg i Oslo.

– Da jeg flyttet til Norge ble jeg overrasket. Jeg synes det var rart at folk kjøpte så dyre gaver. For meg føltes det unødvendig, sier Benasic.

Da hun var liten fikk hun enkle gaver på julaften.

– Det kunne være en mandarin eller et eple. Først de siste årene har det blitt vanlig å gi større gaver i Kroatia, sier Benasic.

På bordet i stuen hennes ligger små figurer i tre. De er formet som engler og stjerner. På bordet står også en potte med hvete.

– Julen starter med at vi planter hvete i en potte. Hveten symboliserer livet. Planten står på bordet når vi spiser middag på julaften, sier Benasic.

I Kroatia bor det mange katolikker. På julaften går de på midnatts-messe i kirken.

– Før messen faster vi. Noen spiser brød og drikker vann. Andre spiser fisk. Etter messen spiser vi kjøtt. Da feirer vi at Jesus er født, sier kroaten.

Julaften feires med folkedans og folkemusikk. Mange pynter seg.

– Tidligere hadde folk på seg folkedrakter. Nå har folk på seg vanlige festklær, sier Benasic.

Da hun var liten bar pappaen hennes inn halm i huset på julaften. Halmen ble lagt på gulvet under et bord. Der lekte barna.

– Det er et symbol for at Jesus ble født i en stall med halm, sier Benasic.

På julaften tar hun med familien til Sankt Olav domkirke i Oslo. Der er de med på midnatts-messen.

– Etterpå spiser vi helstekt gris. Vi har mange ulike salater ved siden av, forteller kroaten.

Hun har to sønner som er tenåringer. De har vokst opp i Norge.

– Det er viktig for meg at de får oppleve både norske og kroatiske juletradisjoner, sier Benasic.

Vil du lese mer om hvordan folk med ulik bakgrunn feirer jul i Norge? Klar Tale snakket med noen av leserne våre

Adela Briciu og Titus Paul Stoica har bakgrunn fra Romania: – Jula er bare kosetid

Craig Aaen Stockdale og andre briter drømmer om snø: – Ingen hvit jul der jeg kommer fra

Marlena Nagadowska husker jula i Polen godt: – Jeg savner familien aller mest i jula

Elizabeth Laney-Mortensen fra USA blander tradisjonene: Feirer norsk og amerikansk jul

Seyran Payam May Mah feiret sin første jul som 42-åring: – Jula får fram det beste i oss

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå