Norge

Slik kan du unngå svindel på mobilen

Svindlere har sendt meldinger med skumle lenker. Dette kan du gjøre om du har trykket på lenken.

Har du fått en melding fra en ukjent kilde med en lenke du blir bedt om å trykke på? Har du også trykket deg inn på lenken? Det skulle du kanskje ikke ha gjort. Meldingen kan være svindel.

Svindlere har den siste tiden sendt ut SMSer til mange nordmenn. Lenken i meldingen kan gjøre at de får lastet ned Flubot på mobilen din. Da kan de få tilgang til din personlige informasjon. De kan blant annet få tilgang til nettbanken din.

Derfor bør du aldri trykke på disse lenkene. Du bør også rapportere meldingen til telefonselskapet ditt. Slik kan de hindre flere i å bli lurt. Har du likevel trykket på lenken, er det mulig å unngå svindel.

Avisa Nettavisen har snakket med telefonselskapene Telia og Telenor. De har noen tips til hva du kan gjøre om du har blitt lurt.

– Har du trykket deg inn, bør du bytte brukernavn og passord på sider og apper på mobilen. Spesielt de du nylig har brukt. Sperr også bankkort du har på mobilen, sier Magnus Line til Nettavisen. Han er informasjonssjef i Telenor.

Deretter må du tilbakestille mobilen din til de opprinnelige innstillingene. Det kan du gjøre på telefonens innstillinger.

Telia forteller at flere av deres kunder har blitt lurt til å laste ned en app. Det er en «DHL»-app, og gjelder de med android-telefon. Har du lastet ned en slik app, bør du også tilbakestille mobilen din.

Telia jobber med slike svindel-tilfeller døgnet rundt i hele Norden. Slik kan de stoppe svindelen i hele Norden samtidig. Du bør sende skjermbilde av meldingen til telefonselskapet.

Banken Norda Norge har sett at de fleste forsøk på svindel skjer om sommeren. Svindlere forsøker også å lure folk som handler på internett, ifølge Nettavisen.

Nordea har sett at flere falske meldinger sendt i Vipps. Der blir kunder bedt om å oppgi informasjon om bankkort, BankID, engangskode og passord. Da kan svindlerne komme seg inn i nettbanken din.

Har dette skjedd med deg, bør du kontakte banken din. Du bør også sperre kortene dine og BankID.

Politiet skriver på sine nettsider at du kan anmelde svindelen. Det er få som anmelder, men politiet kan hjelpe deg. Da er det viktig at du kontakter politiet så raskt som mulig.

– På internett forsvinner spor fort. Du kan ikke anmelde på internett. Kontakt ditt lokale politi. Ring også banken og forsøk å stanse overføringen av pengene, skriver politiet.



Siste utgave

På forsiden nå