Kunstig intelligens har blitt en del av hverdagen vår. Du møter det når du bruker mobilen. Eller når du snakker med en samtale-robot for å få hjelp med kundeservice-spørsmål.
Kunstig intelligens (KI) blir brukt av stemme-tjenesten til Apple, som heter Siri. Det samme gjelder Google Assistant og Alexa.
[ Hva er kunstig intelligens? ]
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) har laget en ny rapport. Den viser at industriland kommer til å bruke mer KI framover.
Det kan få følger. Nesten hver fjerde person med jobb, kan risikere å miste jobben på grunn av KI. Det skriver OECD. De mener at arbeidsplasser vil forsvinne, og at nye vil skapes.
KI kan gjøre mye framover. De kan skrive essay, produsere bilder og hjelpe til med medisinske eksamener. Det har ført til frykt for flere i arbeidslivet. Kan KI erstatte folk sine jobber? Det tror OECD.
– Bruken av KI er fortsatt lav. Men vi ser en rask utvikling. Det blir mer tilgjengelig for folk, står det i rapporten.
Risikoen med å bruke KI bør vurderes, står det i rapporten. Folk eksperimenter fortsatt med KI. Det skjer først og fremst i store bedrifter som ikke har bedt folk om å slutte i jobben.
– Men det er potensial for å bruke KI i stedet for mennesker, sier Stefano Scarpetta. Han leder OECDs avdeling for sysselsetting og sosiale spørsmål.
KI kan også være positivt. Det kan gjøre at folk ikke må gjøre «kjedelige eller farlige oppgaver». Samtidig kan det føre til lavere lønn når færre oppgaver må løses av mennesker.