Kultur

– Jeg håper jeg ikke påvirker noen negativt

Bloggere i Norge tjener millioner på å påvirke deg. Snart skal påvirkere som Camilla Aastorp Andersen og Kristin Gjelsvik følge nye regler mot kroppspress.

Barn og unge blar seg gjennom bilder på sosiale medier. De ser fylte lepper og opererte rumper. Nå skal de slippe dette, håper regjeringen.

De har fått laget et sett med etiske regler. Hensikten er at bloggere og andre påvirkere (influencere) i Norge skal følge dem. Det skal også bedrifter som selger varer og tjenester.

– Spesielt jenter opplever kroppspress av å lese visse blogger, sier Maren Aasan til Klar Tale. Hun jobber i Barne- og likestillingsdepartementet.

Reglene er ikke endelig bestemt. Påvirkerne skal få si sin mening. De nye reglene foreslår flere ting. Påvirkerne skal ikke lokke folk til å endre utseende. Det gjelder for eksempel med kirurgi eller sprøyter. De skal ikke reklamere for kosttilskudd som lover å endre utseendet. De kan være piller som skal gjøre folk tynnere eller gi dem større muskler.

Falske bilder skal merkes. Da vet leserne at bildet er fikset på.

Camilla Aastorp Andersen driver bloggen Treningsfrue. 120.000 mennesker følger henne på nettsamfunnet Instagram.

– Jeg elsker å løpe, spille fotball og være aktiv, sier hun til Klar Tale. Det er denne gleden hun vil dele med leserne og følgerne. Hun ønsker ikke å presse folk til å se ut på en bestemt måte.

For Andersen er sosiale medier og bloggen også en jobb. Hun tjener penger på å skrive om produkter og klær. Det samme gjør andre påvirkere. Bedrifter når mange mulige kunder gjennom populære blogger og sosiale medier.

Noen påvirkere har skrevet om sprøyter. De gjør leppene fyldigere. Andre har fortalt om sin opererte rumpe. Unge personer ser ofte bilder av smale og veltrente kropper.

– Å drive med aktivitet er naturlig for meg. Jeg er heldig som har en mann som også er glad i trening. Han gir meg tid til det, sier hun. Paret har barn.

Andersen håper ikke at hun påvirker folk på en negativ måte.

– Jeg vet ikke hva alle lesere tenker og føler. Men jeg får som oftest positive tilbakemeldinger fra folk. De har kommet seg opp av sofaen, sier hun.

Andersen er glad for at det kommer regler. Det gjør det lettere å vite hva som er greit å skrive om.

– Jeg ønsker meg enda tydeligere retningslinjer. Spesielt om kosttilskudd. Hva er greit å skrive om, hva er ikke greit, sier hun.

Og når er noe kroppspress? Dette bør forklares tydeligere, mener hun.

– Treningen min virker kanskje mer ekstrem enn den er i virkeligheten. Jeg tror det er fordi jeg skriver mye om trening. Men jeg tenker ikke så mye på kalorier. Jeg føler at jeg har et avslappet forhold til mat, sier Andersen.

Det er på tide at vi bloggere og påvirkere får etiske regler, mener Kristin Gjelsvik. Hun har tidligere vært med i TV-serien «Bloggerne». Tusenvis av mennesker følger henne i sosiale medier.

– Mange tjener mye penger på usikkerheten vår, sier hun til Klar Tale.

Gjelsvik er allerede opptatt av hva hun reklamerer for. Det må være noe hun selv støtter, sier hun. De nye reglene kommer ikke til å endre så mye for henne. Gjelsvik kan likevel tenke seg litt mer klarhet. Kan en liten porsjon mat på en tallerken påvirke noen negativt?

– Jeg liker å skrive om mat og oppskrifter. Men jeg vil ikke gjøre slik at noen kan få problemer, sier hun.

Sosiale medier kan ofte bli snakket om på en negativ måte. Disse mediene viser ofte fram det perfekte. Men slike nettsteder er ikke bare negativt, ifølge Andersen fra bloggen Treningsfrue. Hun mener at sosiale medier har fått flere jenter til å trene styrke.

– Før var det mange flere som ikke turte. De gikk ikke inn i styrkerommet der guttene var, sier hun. Dette mener hun er annerledes nå.

Siste utgave

På forsiden nå