Kultur

Menn for sin hatt

Amerikanske TV-serier og Norges finans-minister gjør hatt trendy blant menn. Finn din favoritt.

STILIG: TV-figuren Don Draper fra serien «Mad Men» bruker hatt. Hodeplagget er veldig populært, også i Norge.
Publisert Sist oppdatert

62 år gamle Finn Schjøll har 20 ulike hodeplagg i skapet. Han er stolt av hattene sine.
– En hatt er den lille detaljen som gjøre hele antrekket. Den gjør også av og til et ansikt ferdig, sier Schjøll til Klar Tale.

I en butikk i Oslo slåss hatter i mørke farger om plassen på hyllene. Butikken «Holm hatter og luer» ble startet i 1937, og er den eneste hattebutikken i Oslo som er igjen.

– Vi selger hatter og hodeplagg til yngre gutter, velkledde herrer og damer, sier Arild Waage. Det er han som kjøper inn hatter til butikken.
På hylla ligger klassiske flosshatter, sixpence-luer, capser og herrehatter i klassisk stil og snitt. Waage plukker fram en favoritt hos mange.
– Dette er en «Fedora». Det er en klassisk herrehatt med nøytralt hattebånd. Den kan fås både med smal og bred brem, forklarer han.

På 1960-tallet var det minst seks butikker i Oslo der menn kunne kjøpe rett hatt til rett antrekk. De kjøpte hatter som den figuren «Don Draper» har på seg i TV-serien «Mad Men». Serien handler om et reklame-selskap på 1960-tallet, og har inspirert mote-skapere over hele verden.

Finansminister Sigbjørn Johnsen fikk også skryt for den Draper-lignende hatten sin da han la frem statsbudsjettet for 2011.
Mange av hattekundene går ut av butikken med en sixpence på hodet. Den selges både til 20-åringer og 82-åringer, forteller Waage. Noen sixpence-luer er ganske kostbare i skinn fra italienske Bugatti. Andre er i ull fra Stetson. Sixpencen er en slags lav caps. Historisk ble lua brukt av arbeiderne. Hatten ble brukt av middelklassen, av funksjonærer og sjefene.

Finn Schjølls favoritthatt er farens italienske Borsalino-hatt fra 1940-tallet.
– Den er grå med pappas initialer inni. Den bruker jeg så ofte jeg finner en anledning. Den er full av gode minner. Og den er like fin ennå, sier han.

Waage har fortsatt en slik fin og dyr hatt i butikken sin.
– Det er trender innen hatt, men samtidig er de ikke så forskjellige. Nå ser vi at det kanskje er litt mer farge på hattene og båndene enn tidligere. Men hatter med veldig mye farge selger ikke. Menn vil gjerne være litt forsiktige, sier han.

I dag selger Waage mest sorte hatter. Og han forsøker etter beste evne å tilby hatter som passer til kundene.
– Mange yngre menn kommer hit for å kjøpe seg sin hatt nummer to etter at de har kjøpt en billig variant i en kjedebutikk, sier han.