LEDER:
På tide med større endringer
Skal juks på teoriprøver bli stoppet? Da må de som er ansvarlige anerkjenne problemet.
Endelig må samferdselsministeren svare for seg. Det mener Klar Tale var på tide.
19. november avdekket Klar Tale en juksemetode brukt på teoriprøver. Yrkessjåfører får tilgang på fasiter på avveie. De memoriserer ord og består prøvene. Nå er de yrkessjåfører i tunge kjøretøy.
Klar Tale har i snart fire uker prøvd å få svar fra samferdselsministeren. På Dagsnytt 18 på NRK onsdag kom endelig svarene fra Jon-Ivar Nygård.
Vår artikkel viser at vi har sjåfører på veien som mangler kunnskap. De får førerkort på feil grunnlag. Dette mener vi er et alvorlig problem for sikkerheten i trafikken. Vi mener også at Statens vegvesen har gjort for lite over flere år for å stoppe jukset.
Det viser vår artikkel. Samtidig får vi etter publiseringen av artikkelen stadig nye indikasjoner på hvor stort problemet er. Det kan gjelde mange yrkessjåfører, av forskjellige kjøretøy.
Da hjelper det lite å tenke at «litt juks må vi godta». Dette virker å være holdningen både hos Vegvesenet og hos minister Nygård.
Våre funn tilsier at vi er langt forbi litt juks. Og jukserne som bruker pugge-metoden, er i tillegg svært vanskelig å oppdage. De vet at de mest trolig ikke blir tatt for jukset.
For å stoppe omfattende juks må det altså mer til enn å true med karantene, eller å rullere på spørsmålene. Dette er tiltak Nygård også nevnte på NRK onsdag.
Vår artikkel viser at disse tiltakene ikke har fungert. Derimot har sjåfør etter sjåfør klart å bestå teoriprøver, og de slipper unna karantene. Bare sju personer innen tunge kjøretøy har blitt ilagt karantene de siste fem årene. Vi vet samtidig om mange flere enn dette, som har jukset.
Ministeren sier de vil se på flere tiltak knyttet til førerkort som følge av våre avsløringer. Nygård sier og at det må grundige grep til for å minimere risikoen for juks.
Nå forventer Klar Tale at de riktige tiltakene faktisk blir gjort. Som undertegnede sa på NRK onsdag: Små endringer av dagens måte å løse ting på, vil ikke være nok. Her må det større endringer til.
Det krever at både Vegvesenet og samferdselsministeren anerkjenner problemet. De må skjønne at juks er et omfattende problem. Det vil Klar Tale fortsette å sørge for at de får øynene opp for.
Da må det også gjøres mange nok smarte grep for å begrense at jukset får fortsette.