Norge
Klager på bilkjøp, husleie og data
85.000 tok kontakt med Forbrukerrådet i fjor. Vi klager mest på bil, husleie, tjenester, mobil og datamaskiner.

Forbrukerrådet fikk 85.000 henvendelser i fjor. Det er færre enn tidligere.
– Årsaken er at folk selv løser problemene sine på internett, sier Ingebord Flønes til nyhetsbyrået NTB. Flønes er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
En ny rapport viser hva slags saker folk kontakter Forbrukerrådet om. Bil, husleie, kjøpsrett, tjenester, mobil og datamaskiner ligger øverst på lista.
45 prosent av dem som tar kontakt, har en konflikt med en selger. 42 prosent ber om råd før de kontakter en selger, forteller Forbrukerrådet.
Hvis Forbrukerrådet får mange spørsmål eller klager om et selskap, snakker de med selskapet for å prøve å løse problemene.
Forbrukerrådet får ofte spørsmål om det som kalles abonnements-feller. Folk opplever at de blir lurt til å abonnere på ulike varer.
Det tidligere selskapet LuxStyle selger slankebelter og kremer. Forbrukerrådet fikk nesten 200 henvendelser om selskapet i fjor. Det er mer enn møbelkjeden IKEA, forteller Flønes.
Folk meldte at de fikk regninger fra LuxStyle uten å ha kjøpt noe hos dem.
– Det er et alvorlig problem at man får regninger på varer man ikke har bestilt. Og at firmaene er raske med å sende inkassokrav, sier hun til NTB.
Flønes sier at ingen bør betale regninger for varer de ikke har bestilt.