– Pengene er sikret hvis du har betalt med et kredittkort eller et visakort. Også om du har bestilt en reise med et flyselskap som går konkurs, sier Linn Hogner Jahr. Hun er direktør i Forbruker Europa. De er delen av Forbrukertilsynet som jobber med saker som angår handel på tvers av land i Europa.
Hun anbefaler folk å ta kontakt med banken om de har kjøpt billetter. Så må de sende et skriftlig krav om å få tilbake pengene.
– Da tar det ofte kort tid før du har pengene på konto, sier hun.
Thomas Iversen sa tidligere denne uka at det var lite å hjelp i en reiseforsikring hvis du taper penger på en konkurs. Han er senior-rådgiver i Forbrukerrådet. Forsikrings-selskapet If og Europeiske Reiseforsikring sier det samme.
– Reiseforsikringen gjelder som normalt. Den dekker saker som hvis du må avbestille som følge av sykdom, forsinkelser, sykdom, tyverier og en del andre ting som er vanskelig å forutse. Men den dekker ikke konkurser, sa Andreas Handeland. Han er kommunikasjons-direktør i If.
Hvis du har bestilt en samlet reise, så bør du ta kontakt med selskapet som solgte reisen, sier Forbruker Europa. Slike reiser kalles ofte pakkereiser.
– Vi anbefaler alltid å bestille flybilletter rett fra flyselskapet. Det er mange av de som selger billetter videre som er useriøse. Dette kan skape unødvendig bekymring for deg hvis noe uventet skjer før reisen, sier Jahr.
Hun har også et råd hvis du har kjøpt en billett av et slikt selskap, og de nekter å ta ansvar for at reisen er avlyst etter konkurs. Da kan du ta saken med flyselskapet, slik som Flyr.