Norge

Elevene får støtte etter eksamen

Tirsdag hadde 10. klassingene eksamen i norsk. Oppgaven hadde for vanskelige ord.

Mange 10. klassinger slet med norskeksamen tirsdag. Oppgaven handlet om Henrik Ibsen. Elevene måtte skrive om en anmeldelse av et teaterstykke. Oppgaveteksten hadde mange vanskelige ord: «den kompakte majoritet», «vårt neokapitalistiske lykkeland», «maktarroganse» og «opportunisme». Ordene var vanskelige å forstå for elevene. De er også vanskelige å forstå for voksne. Trolig gjorde ordene eksamen ekstra vanskelig for elevene.

Både elever, lærere og foreldre reagerer. De mener det er dumt å bruke så vanskelige ord i eksamen på ungdomsskolen.

En person som satt på eksamensvakt, skriver om saken på Facebook.

— Helt krise de oppgavene der. Var eksamensvakt. Jeg så flere frustrerte elever som ikke skjønte mye av språket, skriver personen.

Også flere lærere skriver på Facebook, ifølge avisa Aftenposten.

— Har vært norsklærer i 30 år og trodde nesten ikke hva jeg så. Vi snakker GRUNNSKOLE. Mer håpløse eksamens-oppgaver har jeg aldri sett. Elevene skal få vise hva de kan og har lært. Den teateranmeldelsen tror jeg nok svært mange høyere oppe i skolesystemet ville hatt problemer med å forstå, skriver læreren.

Det har læreren trolig rett i. TV2 spurte Sissel Skillingshaug om hva ordene betyr. Hun er avdelingsdirektør i Utdannings-direktoratet. Det er de som lager til eksamens-oppgavene. Skillingshaug klarte ikke å svare.

Siste utgave

På forsiden nå