Mange 10. klassinger slet med norskeksamen tirsdag. Oppgaven handlet om Henrik Ibsen. Elevene måtte skrive om en anmeldelse av et teaterstykke. Oppgaveteksten hadde mange vanskelige ord: «den kompakte majoritet», «vårt neokapitalistiske lykkeland», «maktarroganse» og «opportunisme». Ordene var vanskelige å forstå for elevene. De er også vanskelige å forstå for voksne. Trolig gjorde ordene eksamen ekstra vanskelig for elevene.
Både elever, lærere og foreldre reagerer. De mener det er dumt å bruke så vanskelige ord i eksamen på ungdomsskolen.
En person som satt på eksamensvakt, skriver om saken på Facebook.
— Helt krise de oppgavene der. Var eksamensvakt. Jeg så flere frustrerte elever som ikke skjønte mye av språket, skriver personen.
Også flere lærere skriver på Facebook, ifølge avisa Aftenposten.
— Har vært norsklærer i 30 år og trodde nesten ikke hva jeg så. Vi snakker GRUNNSKOLE. Mer håpløse eksamens-oppgaver har jeg aldri sett. Elevene skal få vise hva de kan og har lært. Den teateranmeldelsen tror jeg nok svært mange høyere oppe i skolesystemet ville hatt problemer med å forstå, skriver læreren.
Det har læreren trolig rett i. TV2 spurte Sissel Skillingshaug om hva ordene betyr. Hun er avdelingsdirektør i Utdannings-direktoratet. Det er de som lager til eksamens-oppgavene. Skillingshaug klarte ikke å svare.