Norge

Folk gjør opprør mot bompenger

Vanlige folk må betale prisen for et bedre miljø. Kommunene krever inn mer i bompenger. De høye avgiftene gjør livet vanskelig for dem som har minst, sier en av motstanderne.

– Jeg har venninner som er alenemødre. Livene deres påvirkes av de høye avgiftene i bomstasjonene. Mange har barn som må slutte på trening fordi det blir for dyrt å kjøre, sier Cecilie Lyngby til Klar Tale.

Hun er en av dem som demonstrerer mot bomstasjonene i Oslo og Akershus. I fjor vår startet Lyngby gruppen «JA til miljø, NEI til økte bompenger!» på nettsamfunnet Facebook. Gruppen har i dag 23.000 medlemmer.

 I dag betaler de som kjører bil som går på diesel mest. De som har mye penger kan kjøpe elbil. Da slipper du å betale når du kjører gjennom en bomstasjon, sier Lyngby.

1. mars 2019 kommer det 53 nye bomstasjoner i Oslo. Det vil påvirke hverdagen til enda flere.

– Nordmenn betaler rundt 10 milliarder kroner i året til bomstasjoner, sier Kjell Solem til Klar Tale. Han jobber med kommunikasjon i Statens vegvesen.
De første bomstasjonene kom på midten av 1980-tallet.

– De ble laget for å samle inn penger til en vei som skulle bygges. Da veien var ferdig, ble bomstasjonen fjernet, sier Solem.

De siste årene har penger fra bomstasjoner blitt brukt for å bedre miljøet.
– Mange store byer har laget en plan for dette. De ønsker blant annet at folk kjører mindre bil i byene. Derfor må folk betale mer i bompenger når de bruker bilen mye. Det gjelder for eksempel i rushtiden, sier Solem.


I dag må bilførere betale bompenger ved 237 bomstasjoner i Norge. Det er 90 flere bomstasjoner enn i 2009. Det viser tall fra Statens vegvesen.

Mange steder i landet har folk fått nok. I fylkene Rogaland, Hordaland og på Østlandet har mange mennesker demonstrert. Spesielt i regionen Jæren i Rogaland har protestene vært sterke. På Nord-Jæren kommer det 38 nye bomstasjoner. Disse åpner 1. oktober i år.

– Det er dyrere å passere de nye bomstasjonene. Nå skal det koste 44 kroner å kjøre igjennom dem. Tidligere kostet det bare 20 kroner. Derfor er folk frustrerte, sier Sigurd Sjursen til Klar Tale. Han er en av lederne for gruppa «Bomfritt Jæren - nok er nok» på nettsamfunnet Facebook. 57.000 mennesker er medlem i gruppa.

Bompengene vil gå hardt utover folks økonomi, mener Sjursen.
– En familie vil måtte betale mellom 20.000 kroner til 30.000 kroner mer i bompenger i året, tror Sjursen.

Prisen for hver bilist avhenger av når folk kjører og hvor ofte de kjører. Og hvor mange bomstasjoner de passerer under kjøreturen. Det er også egne regler for el-biler. I Oslo blir det flere bomstasjoner med spesielle regler.

– De som har mye penger, kan kjøpe elbil. Da slipper du å betale når du kjører gjennom en bomstasjon, sier Lyngby.

– Politikken vi har i dag, må endres. Vi må få til en rettferdig betaling. Der folk betaler det samme uansett hvilken bil de kjører. Du burde også betale avgift etter hvor langt du kjører. I steden for at du betaler avgift for hvor du skal, sier Lyngby.

Samferdselsminister Jon Georg Dale besøkte Jæren mandag. Han sa at åpningen av bomstasjonene på Nord-Jæren kan bli utsatt. Planen for hvordan kommunene skal ta inn penger, kan bli endret. Men da må alle kommunene i Rogaland bli med på det.
– Det viser at demonstrasjonene har fungert. Men vi har enda ikke nådd målet. Vi ønsker å få fjernet alle bomstasjonene på Nord-Jæren, sier Sjursen.


Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå