Bransjen etter Klar Tales funn:
– Forventes at det ryddes opp raskt og grundig
Etter avsløringene om juks på teoriprøver, sier flere forbund at Statens vegvesen må gjøre noe. De mener det er farlig hvis sjåfører får løyve uten å kunne reglene.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Onsdag publiserte Klar Tale en stor sak om førerkort, løyve og teoriprøver. Saken avslørte at folk kjøper seg tilgang til fasitsvar slik at de kan bestå teoriprøven hos Statens vegvesen. Det eneste de trenger å gjøre er å pugge få ord.
Statens vegvesen sier de er bekymret, og lover å undersøke dette grundig. Men de er ikke alene om å reagere på saken.
Trude Sande er forbundsleder for Yrkestrafikkforbundet (YTF). Hun mener at Klar Tales funn er urovekkende. .
– Det dere beskriver er alvorlig. Dette er Statens vegvesen sitt ansvar. De håndterer både oppgavebanken og systemet for teoriprøver.
– Når det finnes svakheter som kan utnyttes, forventer vi at Vegvesenet rydder opp raskt og grundig, sier hun til Klar Tale.
Samtidig er Sande opptatt av at Klar Tales funn ikke må gjøre folk mistenksomme på hele bransjen.
– De fleste yrkessjåfører tar opplæringen på alvor, sier hun.
Svakheter og press
Sande mener juks ødelegger for dem som gjør jobben riktig.
– De som følger reglene skal ikke påvirkes av slike svakheter.
– Trygg trafikk krevet at teoriprøvene virkelig tester hva du kan og forstår. De skal ikke bare måle om du kjenner igjen et mønster, sier hun.
Sande sier at forbundet vet at noen strever med språk og teori. Hun sier dette ikke handler om vilje, men om hvilke muligheter folk har.
– Mange som vil bli sjåfører lærer best gjennom praktiske oppgaver. Noen sliter med språk, andre har lese- og skrivevansker. Derfor trenger vi bedre språkhjelp og mer tilpasset undervisning. Ikke snarveier.
YTF sier at medlemmene kjenner på press i bransjen. Mange føler at de må raskt ut i jobb. Forbundet mener god opplæring, bedre rammer og støtte er den beste løsningen. Da kan flere bestå på riktig måte, og behovet for å ta en snarvei blir borte.
– En åpenbar trussel for trafikksikkerheten
NAF reagerer også svært kraftig på det Klar Tale har avslørt.
– Det er svært alvorlig når det er mulig å jukse på denne måten. Det sier Jan Harry Svendsen til Klar Tale. Han jobber for NAF.
Han mener teoriprøven er viktig for å vise at du kan det som trengs for å være en trygg sjåfør. Det gjelder særlig store kjøretøy som kan veie opptil 60 tonn og være over 25 meter lang.
Han sier at Klar Tales funn er en stor fare for alle ute på veien. Juks truer trafikksikkerheten, og NAF er glade for at dette kommer fram.
Forventer at myndighetene gjør noe
Også Norges Lastebileier-forbund (NLF) reagerer på det som kommer fram.
– Hvis noen har jukset seg til førerkort for tunge kjøretøy, er det svært alvorlig. Da mangler de viktig kunnskap. Det gjør trafikken farligere, setter liv i fare og svekker tilliten til hele bransjen. Det sier Knut Gravråk til Klar Tale. Han er leder for NLF.
Gravråk sier at de ikke har kjent til akkurat dette problemet før. Men funnene viser at systemet må bli bedre.
– Etter vårt skjønn er kravene til opplæring gode. Men hvis det går an å jukse seg fram til, må det tas grep.
Gravråk sier at han først og fremst tenker på sikkerheten når vi spør ham. Han mener det ikke er noen fordel for bedrifter å ansette folk som har lite kunnskap.
– Men potensialet for skade er stort dersom dette fører til ulykker. For næringen er det også negativt hvis useriøse aktører ikke følger reglene.
Gravråk sier at de ikke har hørt at kvaliteten på opplæringen er for dårlig. Men systemet må være til å stole på.
– Bedriftene våre trenger folk med kompetanse. De må være sikre på at alle som får førerkort og yrkessjåførbevis kan reglene og forstår hva som er trygg kjøring.
Hvis avsløringene stemmer, forventer forbundet at Statens vegvesen gjør noe.
– Statens vegvesen og myndighetene må ta grep. Oppgavebanken må sikres bedre, og kontrollene styrkes. Det må være umulig å kjøpe seg til et førerkort, yrkessjåførkompetanse eller løyve, sier han.