Norge

Partienes triks for å påvirke deg

Hvilket parti skal du stemme ved lokalvalget? De politiske partiene gjør alt de kan for å påvirke ditt valg.

9. september er det valg til kommune og fylkesting. Partiene gjør hva de kan for å kapre din stemme. Og de bruker ulike metoder.

Hvert parti har egne sjefer for kommunikasjon. De lager en egen strategi for informasjon og påvirkning før valget.

Under Arendalsuka avslørte kommunikasjons-sjefene noe av det de bruker tid på:

Jarle Roheim Håkonsen er kommunikasjons-sjef for Arbeiderpartiet.

– Å påvirke handler om å bygge tillit gradvis. Strategien for dette valget er laget for mer enn ett år siden, forklarer han.

Sosialistisk Venstrepart (SV) planlegger for lang tid av gangen. Det gjør de opp mot ulike grupper av velgere, sier Siri Gjørtz. Hun er kommunikasjons-sjef i partiet.

– Den politiske ledelsen velger hva slags politikk de mener er viktigst. Så er det opp til oss å vise fram det, sier hun.

Ida Krag er kommunikasjons-sjef for Fremskrittspartiet. Hun sier at valgkamp handler om å være synlig for velgerne hele tida. Også i rolige perioder.

– Politikken tar ikke ferie. Og vi må jobbe mot dem som er viktige for oss, sier hun.

Politikken kan virke kjedelig for folk, mener Håkonsen i Ap. Dermed handler mye om å gjøre noe annerledes.

– Forskjellen mellom partiene er egentlig ganske små. Da blir folk mindre engasjert. Dermed må vi finne på noe helsprøtt for å få oppmerksomhet, sier Håkonsen.

Valget i år er kommune- og fylkestingsvalg. Dermed er det politikere i byer og bygder rundt i Norge som må svare om partienes politikk. Det er det ikke alle som er like godt trent i.

– Vi må forberede de som står på stand for oss. De skal kunne ha noe å snakke med folk om, sier Krag i Frp.

Frp sprer sitt budskap både i vanlige medier og i sosiale medier.

– Det som folk får med seg i vanlige medier, fungerer ofte bra på sosiale medier også. Jobben vår er å finne ut av hva det skal være, sier Krag.

Før var partiene veldig opptatt av at sakene skulle i papiravisene. Det er ikke så viktig lenger. Samtidig ser partiene at saker får mye oppmerksomhet i for eksempel lokalaviser. De leses der folk bor.

– Lokalaviser og regionsaviser er utrolig viktige. Folk tror på det som står der. Det skaper tillit til partiene, sier Håkonsen i Ap.

Men det er blitt vanskeligere å nå fram med sakene sine en før. Nå må en sak gjentas mange ganger, i flere medier. Det må til for at folk får det med seg, mener kommunikasjons-sjefene.

– Vi må på i alle kanaler og flest mulig steder. Vi forsøker å få til at det skal skje samtidig, sier Daniel Torkildsen i Høyre.

Fortsatt virker det bra å banke på dørene til folk. Men da må det du sier, stemme med det som står skrevet i mediene.

Arbeiderpartiet er opptatt av å hjelpe partiets medlemmer rundt i landet.

– Når det er kommunevalg, så har vi mange kandidater rundt i landet. De må først gjøre alt hjemme i hverdagen. Så skal de snakke politikk. Da er det god hjelp i å få en oppskrift fra oss, sier Håkonsen.

Partiene gir også bort ting for å vinne velgere. Ville du stemt om du fikk dette?

Siste utgave

På forsiden nå