Tema

Er dette Norges største Lego-fan?

Han drømmer om å jobbe for Lego i Danmark, men først skal Geir Smestad bygge ferdig brannstasjonen sin.

På nøkkelringen henger en kloss av gull. Koppen han drikker av til vanlig, er en rød kloss. I garderobeskapet våker en «Millennium Falcon» over soverommet, romskipet fra Star Wars-filmene.

Ved siden av tigeren i stua er det flere romskip og passasjerfly, og på stuebordet står en elektrisk brannbil. Alt er laget av Lego.

– Folk i nabolaget kaller meg bare for Lego-mannen, sier Geir Smestad.

Smestad fant sin store kjærlighet da han var fire år gammel. Han fikk en traktor laget av Lego.

Kjærligheten skulle vare evig, trodde han. Så tok han pause.

– Det var så mye dårlig Lego på 1990-tallet, så mye rart. Jeg sluttet helt. Jeg tenkte at jeg var ferdig med Lego for alltid.

Han åpner døra til arbeids-rommet. Det er så vidt han selv får plass der inne. Det er meterhøye hyller med modeller.

På gulvet står gjennomsiktige kasser. Innholdet er sortert etter farger, brikker, figurer og serier. Det er Lego-serier helt tilbake til 1957.

– De ti siste årene har det tatt litt av, sier han og klør seg i hodet.

I fjor ble han ferdig med verdens største byggesett på over 7.000 brikker. Han brukte flere år på prosjektet sammen med den eldste nevøen sin. Kunstverket var en «Millenium Falcon» fra Star Wars. Den ble så bra at den står utstilt i en butikk i Kongsvinger. Han bygget den helt uten bruksanvisning, så klart. Det er det Lego-nerder gjør, sier han.

Nå står den samme modellen i garderobeskapet. Han skal snart bygge den, men først skal han lage ferdig brannbilene.

– Jeg synes det må se ekte ut. Det må ligne på det vi har rundt oss i hverdagen, sier han.

Han bygger opp og bygger ned igjen. Til de minste detaljene bruker han pinsett. Detaljene er viktige.

– Å bygge lego gjør at jeg slapper av. Det er en avkobling etter jobb, sier han.

– Jeg tror mange voksne ikke tør å innrømme at de bygger Lego. Det er noe som bare barn driver med. Men det er mange flere voksne som bygger Lego enn du tror.

Han drømte aldri om å bli arkitekt. Han elsker bare Lego.

– Da kompisene mine spilte fotball, satt jeg inne og lekte med Lego, forteller Smestad.

Det er flere store Lego-treff og konkurranser i verden. I Norge er det en forening for voksne som elsker Lego. Den heter Brikkelauget og har 250 medlemmer. Flere av medlemmene leier lokaler for å få plass til byggverkene sine.

Smestad er ikke med i en forening. Han liker det best sånn. Hvert andre år reiser han til en stor Lego-festival i London i Storbritannia. I fjor fikk han laget seg selv som Lego-mann.

Den store drømmen er å jobbe for Lego-fabrikken i Billund i Danmark, forteller Smestad.

– Men det er så mange høyt utdannede mennesker som jobber der. Arkitekter og ingeniører. Jeg er utdannet håndverker.

Han tar seg til hodet igjen. Puster litt.

– Og så er det så mange hemmeligheter i Lego-verdenen, sier han. Nye produkter kommer ut to ganger i året. Det kuleste er å ha de nyeste tingene først, sier Smestad.

På nettsamfunnet Facebook er han med i en gruppe for voksne som elsker Lego.

– Vi voksne som bygger Lego, er en stor familie. Vi legger ut bilder av verkene våre og får tips, sier han og retter litt på t-skjorta med brikker på.

– Det beste hadde vært om jeg kjøpte et hus. Da kunne jeg bygget en Lego-landsby i kjelleren.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå