Tema

Kan du stole på en synstest?

– Jeg ser fortsatt dårlig, sa Klar Tales journalist til Specsavers. – Du må venne deg til linsene, svarte de.

Jeg er Kristine Eid, journalist i Klar Tale. Jeg er 28 år gammel og ser dårlig. Jeg er langt fra alene. Nesten åtte av ti unge og voksne har dårlig syn, ifølge Norges Optikerforbund.

Jeg bestemte meg for å ta en synstest hos Specsavers. Kjeden tilbyr en av de billigste synstestene i Norge. Jeg hadde aldri vært på en synstest før.

Optikeren til Specsavers hilser kort. Hun tar meg med inn i et lite rom. Der står det ulike maskiner. Hun ber meg se inn i en av dem. Jeg forsøker å holde øyet helt åpent. Så kjenner jeg en kraftig vind mot øyet. Det er ubehagelig.

– Hva gjør du? spør jeg.

– Jeg sjekker trykket på øyet ditt, sier optikeren.

Hun tester øynene mine med flere maskiner.

– Du ser veldig dårlig. Både på nært hold og langt fra. Du bør kjøpe briller så snart som mulig, sier optikeren og ser på klokka.

– Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg. Men nå kommer neste kunde, sier hun.

Ser jeg virkelig så dårlig? tenker jeg. Jeg vil gjerne kjøpe briller. Men i butikken finner jeg ingen jeg liker. Jeg betaler for synstesten i kassen og går ut. Men hvilken styrke trenger jeg? Jeg må spørre to ganger før jeg får resultatet fra testen.

– Resultatet ligger i våre systemer. Slik kan vi hjelpe deg neste gang du kommer. Men hvis du mener du trenger resultatet på et ark, skal du få det, sier personen i butikken.

En uke senere får jeg linser. De har styrken Specsavers anbefaler. Jeg tar dem på, men jeg ser fortsatt uklart.

– Du må bare venne deg til linsene, sier kvinnen i butikken til Specsavers.

Men jeg venner meg ikke til dem. Kan jeg ha fått feil resultat på synstesten? Journalisten i meg blir nysgjerrig.

På oppdrag for Klar Tale tar jeg flere tester hos andre kjeder. Jeg sjekkes hos Krogh Optikk, Brilleland, Interoptik og Synsam. Disse kjedene kommer fram til et annet resultat, uten å vite om hverandre. Resultatet fra Specsavers skiller seg ut.

Optikerne i de andre kjedene bruker mer tid. Jeg ser klart. Og jeg får med meg resultatet på synstesten uten å spørre.

Gal styrke på briller eller linser kan gi smerter og plager, sier en øyelege.

Hvorfor ga Specsavers meg et så feil resultat? Det må kjeden svare på. 

Bildet viser Klar Tales journalist i samtale med  Arne Aasland (til venstre) og PR-sjef Philip Reiler i Specsavers.

– Det kan være flere årsaker til at vår optiker kom fram til dette resultatet. Dagsformen til kunden kan for eksempel påvirke testen, sier Arne Aasrud. Han er optiker og produktsjef i Specsavers.

Resultatet fra Specsavers ser riktig ut på papiret, mener han. Men det kan selvsagt skje feil.

– Vi er mennesker. Optikere kan tolke et resultat på ulike måter. Det høres ut som du fikk et feil resultat, sier han. Det skjer veldig sjelden, ifølge Aasrud.

– Vi ønsker jo å finne ut hva som gikk galt. Og håper vi kan få gjennomført en ny synsundersøkelse, sier Philip Reiler. Han jobber med PR for Specsavers. De er enige i at resultatet skiller seg ut. Å gå rundt med feil styrke på brillene er alvorlig, mener de.

Specsavers ville teste synet mitt på nytt. Jeg valgte å si nei. Jeg har allerede testet synet grundig. I tillegg vet kjeden resultater jeg fikk hos alle de andre.

– Optikeren til Specsavers virket stresset. Kan det ha gitt meg feil resultat?

– Våre optikere skal bruke nok tid til at kunden får rett resultat. Dårlig arbeid vil bare straffe seg, sier Aasrud.

En kunde skal også slippe å høre at andre kunder venter, sier han. Kanskje var det stressende hos Specsavers denne dagen. Det kan være mange årsaker til det, ifølge Aasrud. Men eventuelt tidspress gjorde ikke resultatet feil, mener han.

Klar Tale mener: Du må kunne stole på optikeren din

Specsavers satser på å være effektive, forklarer Aasrud og Reiler. De mener at det er positivt. De får hjulpet flere personer. Optikerne får mer erfaring.

Alle kunder skal få resultatet på papir, hvis de spør. Kunder skal slippe å føle seg presset til å kjøpe briller og linser, lover Specsavers.

– Det du opplevde, høres ikke bra ut. Vi ønsker å finne ut hva som egentlig har skjedd, sier Reiler.

Specsavers har kontaktet den aktuelle butikken. De har snakket med optikeren. De vil finne ut hva som har skjedd.

– Én dårlig opplevelse er én for mye, sier de.

Resultatene fra synstestene:

I denne undersøkelsen valgte vi å se på to standarder for brillestyrke. Disse er SPH og ADD.

SPH viser hvor lang- eller nærsynt du er, altså om du trenger pluss eller minus styrke.

ADD er ekstra styrke for å kunne se på nær avstand. For eksempel ved lesing.

Specsavers målte SPH til -0,5 på høyre og venstre øye. ADD var 0,75. De andre kjedene målte SPH til -1,25 på høyre øye og - 1,0 på venstre øye. ADD var 0.

Bare Specsavers mente at jeg trengte ekstra styrke for å kunne se på nær avstand.

Du har lest en gratis artikkel fra Klar Tale. Vil du lese flere gode artikler? Bli abonnent. Det koster fra 47 kroner i måneden.

Siste utgave

På forsiden nå