– Jeg skulle være her i tre uker, men er her fortsatt, sier David Grimes til Klar Tale.
Han er fra Storbritannia. Briten kom til Norge i september 2020. Grimes skulle bare jobbe på Ullevål sykehus i et par uker. 14 måneder senere er han fortsatt i Oslo.
Vi må tilbake i tid for å finne årsaken.
September 2020: Koronaviruset spres igjen raskt etter en sommer med lite smitte. I Oslo må vi begynne å bruke munnbind på buss og trikk. Alle skal holde to meters avstand til hverandre.
De samme reglene innføres i Storbritannia denne måneden. Det vi kalte den engelske varianten av korona-viruset, spres over landegrensene.
– Det var litt mer åpent her enn i England, så jeg valgte å bli en liten stund til. I ettertid tenker jeg at det var en dum ting å gjøre. Men her kunne jeg både jobbe og leve ganske normalt, sier han.
Så stenger grensene. Ingen fly kjører verken inn eller ut av Storbritannia.
Tre uker i Oslo ble til mange. Desember kom. Grimes måtte feire jula uten familien. Og like etter jul trakk Storbritannia seg ut av Den europeiske union (EU).
[ Sier ja til brexit-avtalen ]
Brexit: Siden folkeavstemningen i 2016, hadde folket visst at det skulle skje. 51,9 prosent av britene stemte for at landet skal forlate EU. 48,1 prosent stemte for å bli i unionen.
– Jeg synes brexit ble løst på en veldig dårlig måte. Det kom lite informasjon, spesielt til briter i utlandet. Det virket som om ingen helt visste hva som ville skje, sier Grimes.
Det eneste han visste, var at han ikke kom til å bli kastet ut av Norge.
Grimes jobber med å tegne og bygge operasjonsstuer. På Ullevål sykehus skulle han gjøre vedlikehold. Som yrkesutøver kunne han da søke på et arbeids-visum for tre år. Mens han ventet på svar, kunne han være her i Norge. Men da fikk han ikke jobbe.
– Ting er mer kompliserte for dem som vil flytte til Norge etter brexit. Nå trenger briter arbeids- og oppholdstillatelse, som folk fra land utenfor EU. Og de kan ikke bare være i Norge i lengre tid, sier Øivind Bratberg til Klar Tale. Han er forfatter og har skrevet mye om britisk politikk.
Det er også blitt vanskeligere for nordmenn å reise til Storbritannia for å jobbe, ifølge Bratberg.
David Grimes var 18 år gammel da han stemte nei til brexit. Nå er han 24 år gammel. Han er enda mer sikker på at han er imot utmeldingen.
Grimes er utdannet lydtekniker. Ved siden av å jobbe på sykehus har han jobbet på festivaler i flere land. Det blir vanskelig nå.
– Mange av vennene mine hjemme jobber i kulturbransjen. De har virkelig fått merke endringene etter brexit. Mange er sinte. Jeg prøver å ikke være sint, for det hjelper ingenting, sier han.
Han tror ikke det er nok sinte folk til at landet blir medlem av EU igjen med det første.
– Kultursektoren har møtt uventede hindre for kunstnere som drar på turné eller vil holde utstillinger innen EU, sier Bratberg.
Grimes synes det verste med brexit er å ikke kunne bevege seg fritt rundt i verden. Det er han ikke alene om.
– Briter er et reisende folk. De er vant til å møte alle mulige forhold rundt omkring i verden. For briter som reiser til Europa, er livet vanskeligere. Både for pensjonister som reiser til feriehus i Frankrike, studenter som vil på utveksling eller for dem som søker arbeid, sier forfatteren.
Der det tidligere var enkelt å reise, er det nå hindre på veien. Søknader må godkjennes og gjøremål må tillates.
Nå har David Grimes fått visum for tre år. Da kan han jobbe og leve her i Norge de neste tre årene. Det har han tenkt til å gjøre. Men han får bare lov til å jobbe på sykehuset.
Han ventet i nesten tre måneder på visumet. Den tiden brukte han på å lære norsk.
– Nå blir jeg nok i Oslo i noen år. Jeg liker å være her. Det er vakkert, og folk er veldig hyggelige, sier han.
---
Kort om saken
- David Grimes kom til Norge for å jobbe i tre uker.
- Korona-viruset og Brexit gjorde at han ikke kunne reise tilbake til England på flere måneder.
- Han trives så godt i Oslo at han har valgt å bli her i noen år.
---