Vin til maten. Pils når vi får lønn. Drinker på stranda på ferie. Studenter som går fra bar til bar. Alkohol har en stor plass i vårt sosiale liv.
Men har noe endret seg? På barene kommer det flere nye drinker uten alkohol. Flere velger bort alkohol når de vil ha en drink.
Frode Skag Storheim er en av dem. Han er helt avholds. Han prøvde alkohol da han var yngre. Men han fant ut det ikke var noe for ham.
– Foreldrene mine sa at jeg skulle få førerkortet betalt. Det var hvis jeg ikke drakk eller røyka før jeg var 18 år gammel, sier Storheim til Klar Tale.
Etter det prøvde han å smake på både vin og øl. Jeg likte verken smaken eller virkningen, sier Storheim. Nå ser han mange fordeler ved å la være å drikke alkohol.
– Det er billigere å dra på fest. Jeg kan alltid kjøre bil. Det finnes også en trygghet i det.
[ Vi drakk så mye sprit at staten måtte ta kontroll ]
Han sier han ikke føler at han mangler noe. Alkohol er ikke et savn i livet hans. Men han dømmer heller ikke de som velger å drikke alkohol.
– Jeg har bestemt meg for å ikke være hårsår. For eksempel hvis jeg får vin i gave.
Storheim sier at han absolutt har opplevd drikkepress. Spesielt da han var yngre. Men jeg opplever at folk respekterer valget mitt nå, sier han.
– Det er ingen politiske eller religiøse grunner bak. Det handler heller ikke om en kamp mot alkoholen.
For Storheim har det først og fremst vært et personlig valg. Han mener at alle må finne ut hva som er riktig for dem. Skogheim jobber som musiker. Han sier det er mange myter om at musikere drikker mye. I hans tilfelle stemmer det ikke.
Storheim har også lagt merke til at det er flere alkoholfrie drinker å velge mellom. Før gikk det mest i eplemost. Det er gøy å kunne kose seg med en drink uten alkohol, sier han.
På mange restauranter kan folk bestille vinpakke sammen med maten. Da blir du servert forskjellige viner til alle rettene. Storheim sier at det er godt utvalg med drikkepakker uten alkohol nå.
– Det er gøy å se at samfunnet gjenspeiler at flere velger å ikke drikke.
Storheim sier at han har det gøy på fest. Jeg er jo ofte trøtt dagen etterpå uansett, sier han. Men å slippe fyllesyke er positivt. Det er jo også bra for helsa, sier han.
– Jeg dømmer ingen som drikker. Men jeg har det veldig gøy på fest selv om jeg aldri drikker. Det kan anbefales å prøve, sier han.
[ Mange velger bort alkohol når de vil ha en drink ]