– Jeg snakker med kvinner som trenger det.
Hoda Khamosh tenker mye på dem som er igjen i Afghanistan. 1,5 år er gått siden sist Klar Tale møtte henne – den gang nær et asylmottak på Østlandet. Det lange, sorte håret er klippet kort. Men haken holder hun fortsatt høyt. Det er noe stolt over den unge kvinnen, som talte de mektige midt imot. Og betalte prisen for det.
Plutselig åpner himmelen seg. Det voldsomme regnet gjør Oslos asfalt om til strie, små elver. Khamosh trekker på skuldrene.
– Sånn er det i Norge, sier hun. Hennes nye hjem er rundt 6 000 kilometer unna hjemlandet, der Taliban styrer med jernhånd.
Nå sist har Taliban bestemt at kvinner verken skal synge eller lese høyt i offentligheten. Stemmen deres er intim. Kvinner skal ikke se på menn de ikke er i familie med. De skal ikke friste noen og må dekke til ansiktet. Utdanning får de ikke.
Kontrasten kunne knapt vært større. I et av verdens mest likestilte land er Khamosh nettopp ferdig med dagens opplæring i norsk. Hun har vært i Norge siden 2022, da Taliban møtte norske myndigheter i Oslo.
Den unge aktivisten talte Taliban imot. Hun ble igjen i Norge for sin egen trygghets skyld. En framtid i Afghanistan ville blitt for farlig. Siden har hun tatt kampen fra det kalde nord.
Da Taliban tok styringa med makt i 2021, sa gruppa at de ville respektere kvinner. Likevel kommer de stadig med nye regler som påvirker hver eneste kvinne i landet.
Jeg har et supert liv i Norge, men halve meg er fortsatt i Afghanistan
— Hoda Khamosh
Allerede i 2022 kastet Taliban dem ut av universitetene. De nyeste reglene har nyhetsbyrået AP fått se. Dokumentet er på 114 sider.
---
Dette er noen av reglene
Kvinner må dekke til ansiktet i offentligheten. Det for å ikke bli fristet eller å friste andre.
Kvinnestemmer blir sett på som intime. De skal derfor ikke synge eller lese høyt i offentligheten.
Kvinner kan ikke se på menn de ikke er i familie med og motsatt.
Kvinner må alltid dekke til kroppen sin i offentligheten. Klærne skal ikke være stramme, korte eller tynne.
Kvinner må være tildekket når de er med menn utenfor familien sin.
Kvinner må være tildekte foran alle som ikke er muslimer.
---
– Taliban har prøvd å undertrykke kvinner siden de kom til makta. Men metodene og lovene deres fungerer ikke. Ingen land kan være stabile uten halve befolkningen, som er kvinner, sier Khamosh.
Hun startet en organisasjon som jobber med kvinners rettigheter. Det gjorde hun før Taliban tok makta.
– Jeg er glad jeg rømte fra lidelsene i landet og for at jeg kan bo i Norge. Jeg er glad for at jeg kan jobbe uten stress.
Hun sier likevel at halve henne er igjen i Afghanistan.
Khamosh holder kontakt med kvinner i Afghanistan. Situasjonen deres er vanskelig, sier hun. Hun forteller om kvinner som sliter med depresjon og tanker om selvmord. Hun snakker med kvinner som trenger det.
– Kvinner som er utsatt for vold. Kvinner som trenger å bli reddet, sier Khamosh.
– Hvordan ser framtiden til Afghanistan ut?
– Jeg håper at vi kvinner, gjennom kampen vi tar, kan få se at Taliban mister makta. Jeg håper at vi kan oppnå et fritt og demokratisk land med like rettigheter.
Khamosh sier at de jobber for tiden med å få anerkjent kjønns-apartheid. Eksperter fra FN mener at Talibans behandling av kvinner minner om kjønns-apartheid. Altså at en stats lover undertrykker og behandler mennesker ulikt. I denne sammenhengen på bakgrunn av kjønn.
– Verden og Taliban jobber i motsatte retninger. Hvis det fortsetter, vil vi miste muligheter og verdier. Vi håper verden har innsett de åpenbare løgnene og svakhetene til Taliban. Vi håper de ikke vil anerkjenne dem.