Som liten gutt måtte Anthony Kumi flykte. Borgerkrigen herjet i landet som nå heter Sør-Sudan. Den gang het det bare Sudan. Sammen med søsknene sine flyktet Kumi til Uganda.
– Begge foreldrene mine ble dessverre drept i krigen da jeg var to år, sier Kumi til Klar Tale.
De neste to tiårene brukte han i flyktningleirer. Han lærte å lese og skrive i leirene. Da han var 14 år, opplevde han noe han husker godt til den dag i dag.
– Jeg var i en flyktningleir. Vi hadde ikke tilgang til trygt vann på flere uker. Årsaken var at det eneste borehullet i leiren brast.
Folk begynte å drikke skittent vann fra åpne kilder, husker Kumi. En organisasjon kom for å fikse hullet. Vi var helt avhengig av den hjelpen vi fikk, sier Kumi.
Da han ble eldre, reiste han til Uganda og tok utdanning. Han fikk et stipend for flyktninger.
Tilbake i Sør-Sudan begynte han å jobbe for organisasjonen som en gang hjalp ham.
Klar Tale møter Kumi i lokalene til Caritas i Oslo. Han er på besøk for å snakke med norske myndigheter om situasjonen i Sør-Sudan. Kumi jobber nå for Caritas i Sør-Sudan.
– Jeg ville gi tilbake den hjelpen som ble gitt til meg. Jeg vil gi håp til dem som er uten håp. Jeg vet hvordan det er å være flyktning.
Sør-Sudan ble selvstendig fra Sudan i 2011. Før dette var det årevis med borgerkrig i landet. 99 prosent stemte for at Sør-Sudan skulle ble selvstendig. Men freden varte ikke lenge.
Salva Kiir ble president. Det skulle han være helt fram til landet fikk organisert valg. Det var planlagt valg i desember.
Nå har regjeringen sagt at det blir utsatt i to år. Kumi forteller at han er svært skuffet.
– Dette kunne vært starten på en demokratisk prosess. Regjeringen kom med den samme begrunnelsen for to år siden.
Utenriksminister Espen Barth Eide er også skuffet.
– Det er en dypt skuffende beslutning. Norge vil fortsette å støtte den sørsudanske befolkningen i deres innsats for fred og rettferdige valg. Det skriver regjeringen i en uttalelse.
– Hvis du hadde snakket med folk i Sør-Sudan, hadde de fortalt at de har mistet håpet, sier Kumi.
Han forteller at mange i Sør-Sudan er i en vanskelig situasjon. Mange i landet lever av landbruk. Men det har vært problemer med kriminelle plyndrere på landsbygdene. Det fører til at folk er utrygge.
Kvinner gjør ofte mye av arbeidet, sier Kumi. Men det er for farlig for dem å arbeide alene. Fattigdom og farlige situasjoner har gjort mange til flyktninger i eget land. Store deler av folk i landet er helt avhengige av nødhjelp for å overleve.
Kumi forteller at hans egne søsken er flyktninger i Sør-Sudan. De hadde dessverre ikke mulighet til å ta utdanning sånn som meg, forklarer han. Kumi bor og jobber i hovedstaden Juba.
Selv har ikke Kumi gitt opp håpet. Det er det som driver ham i det humanitære arbeidet.
– Jeg ønsker meg en fredelig fremtid for landet jeg elsker.
Kumi kommer fra en liten landsby. Der har han ikke vært på mange år. Det er utrygt der, forteller han. Det er store, vakre mangotrær der, husker han.
– Jeg håper jeg en gang kan dra tilbake til landsbyen jeg kommer fra.
Landet møter nå også nye utfordringer. Flere hundre tusen flyktninger har kommet fra Sudan. Der herjer borgerkrigen.
– Det er allerede mange flyktninger i landet. Det tærer på ressurser det allerede er for lite av.
Samtidig er flom en utfordring i landet. Norge skal gi 22 millioner kroner i nødhjelp, skriver avisa FriFagbevegelse.