– Jeg har lært én viktig ting, sier Vincent-Aaron Sauerstein. Den unge tyskeren sendte åpne jobbsøknader på e-post til mellom 20 og 25 barnehager. Men han fikk ingen svar. Helt til han fant ut at det var best å bare ringe.
– Det er mitt beste tips til andre: Ring til mulige arbeidsgivere, sier han til Klar Tale.
Det kan være du får noen avslag, men da vet du det. Du kan fortsette å lete, sier han.
Det har gått et år siden Klar Tale møtte ham på språkkafé i Oslo. Vincent var da 22 år gammel og hadde vært au pair i Norge. Planen hadde han klar. Han skulle forbedre norsken og jobbe i en norsk barnehage. Det burde jo gå greit, siden mange barnehager trenger folk.
Nå har han endelig sikret seg fast jobb, for én barnehage så nytten i å gi ham et svar. Vincent har nettopp begynt i jobben i Norlandia Kanonen barnehage på Løren.
Når Klar Tale møter ham på jobb, vagger barna ut i den friske høstlufta, kledd i rosa, grønne og lilla dresser. Vincent vinker ha det, vakten er over. Vi trekker oss litt unna, slik at barna skjønner at han er utilgjengelig for mer lek.
– Det går greit å huske hva alle barna heter. Alle foreldrene er det verre med, sier han og ler.
En lang rekke utenlandske utdannelser krever godkjenning i Norge. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har denne jobben. Eksempler på yrker som krever godkjennelse fra en myndighet, er advokat, pedagogisk leder i barnehage og lege (les mer i faktaboks under).
Vincent har en femårig utdannelse fra Tyskland. Han er utdannet barnehagelærer. Men i Norge blir bare deler av utdanningen hans godkjent. Det er dumt, synes han. For barnehager og andre bransjer trenger jo at folk kan jobbe nå.
– Jeg kunne velge. Enten kunne jeg ta en skriftlig prøve, eller så kunne jeg skaffe meg jobb. Nå jobber jeg i en prøveperiode fram til desember, sier han. Etter dette kan han få utdanningen sin godkjent.
Han fryktet at en skriftlig prøve om pedagogikk kunne bli for vanskelig på norsk.
– Men du snakker jo veldig bra norsk?
– Jeg har jo den fordelen at jeg er tysk, sier han. Tysk og norsk tilhører samme språkfamilie. Men skriftlig norsk synes han er vanskeligere enn muntlig.
– Det er så mange like ord som betyr forskjellige ting. Jeg synes det er mer av dette på norsk enn på tysk, sier han, lettere oppgitt.
Vincent visste tidlig at det var i barnehage han ville jobbe. I Tyskland bestemmer du deg for hva du vil bli ganske tidlig. Han var veldig ung da han tenkte at barnehagelærer var riktig.
– Jeg jobber med toåringene nå. Det er veldig gøy å kunne bli med og lære opp den nye generasjonen, sier han.
Vincent skrev også et debattinnlegg til Klar Tale om menn i sosiale yrker. Han synes det er viktig at både menn og kvinner jobber i for eksempel barnehager. I Tyskland er det noe mer uvanlig at menn har slike jobber.
– Da jeg jobbet i barnehage i Tyskland, fikk jeg gjerne automatisk jobben med å spille fotball med barna. En annen mannlig kollega ble satt til andre oppgaver enn å skifte bleie, forteller han.
– Nå er vi faktisk hele fem menn som jobber i barnehagen. Alle må gjøre alle oppgaver, sier han fornøyd.
---
Her er noen utdannelser som krever godkjennelse
Har du utdannelse fra utlandet? Da kan det være du må søke om å få den godkjent i Norge. Først da kan du jobbe med yrket ditt i Norge. Under er noen eksempler på yrker som krever godkjennelse.
Allmennlege og andre legeyrker.
Brannkonstabel.
Eiendomsmegler.
Fysioterapeut.
Optiker.
Tannlege.
Tolk.
---