Det er lett å tenke at store arrangement som ski-VM går av seg selv. Men uten de frivillige ville det ikke vært mulig. Hvem er det som velger å være frivillig, og hvorfor gjør de det?

– Uten oss hadde dette aldri gått rundt, forteller Hilde Holthe.

– Det er så mange arbeidsoppgaver som du ikke tenker over når du ser arrangementet på TV.

Mens tribunene er fulle og stemningen er på topp, er det en annen gruppe som står bak og passer på, de frivillige.

De sørger for at publikum finner veien, at alle som har spørsmål får svar, og at folkefesten kan fortsette uten problemer.

Må ha frivillige

Uten frivillige stopper ikke bare store idrettsarrangement opp, men også kulturliv, festivaler og lokalsamfunn over hele Norge. Frivillige jobber lange dager. De jobber ikke for penger, men for opplevelsen, fellesskapet og gleden av å være med på noe større.

– Tror du folk tenker over hvor mye frivillige faktisk gjør?

– Selv om alle kanskje ikke er klar over hvor mye frivillige faktisk gjør, håper jeg at de fleste vet det, forteller Øivin Stav.

Granåsen

Han er pensjonist og var også frivillig forrige gang Trondheim arrangerte ski-VM for 28 år siden. Da måtte han søke om fri for å få være frivillig.

– Jeg gjør dette fordi det gir meg energi. Det er givende å møte folk og være en del av noe større. Folk er stort sett takknemlige, og det gjør jobben enda bedre.

Unge vil også bidra

Det er ikke bare pensjonister som stiller opp. Mange unge er også med, og for dem kan frivillig arbeid være en viktig erfaring å ta med seg videre. Hilde Holthe og Amalie Nystuen er blant mange som har valgt å bruke tid på å hjelpe til.

– Hvorfor har dere valgt å være frivillig?

– Mange grunner. For min del står idretten sentralt, jeg er ganske interessert. Men det er også kjempegivende å se hvordan et så stort arrangement fungerer og hvordan det endrer seg fra start til slutt, sier Holthe.

Granåsen

Selv om Holthe liker idrett, er det ikke nødvendig, ifølge henne.

– Det å møte noen som også er her for å jobbe frivillig og legger inn den samme innsatsen for å nå samme mål. Bare det å møte slike mennesker er utrolig fint.

Nystuen nevner fellesskapet som en viktig del.

– Det må være fellesskapet. Alle sammen jobber mot de samme målene. Jeg ble litt rørt over hvor mange som kommer for å se rennene. Alle her er så ivrige på å være med sier, sier Nystuen.

Holte tror hun hadde vært sint på seg selv eller angret om hun ikke meldte seg som frivillig, når det er VM på hjemmebane i Trondheim.

– Vi har lyst til å bidra til folkefesten. Det er også noe helt eget å vite at vi er med på å gjøre dette mulig, sier Holthe.

Granåsen

En opplevelse for livet

En av de største utfordringene er å få nok folk til å melde seg som frivillige. Selv om ski-VM ikke har hatt dette problemet, har de frivillige noen tanker om hvordan vi kan få folk til å ville være frivillige.

– Hvis alle frivillige hadde tatt med seg en venn, ville vi aldri hatt for lite folk, sier Holthe.

– Vi må vise hvor givende det er å bidra, og at det ikke bare handler om å jobbe gratis. Det handler om fellesskap, erfaring og å gjøre forskjell.

Mange av de Klar Tale har snakket med under ski-VM, nevner fellesskap, og hvor glade folk er for at de er akkurat der de er. Det samme sier de frivillige.

– Jeg føler på stolthet, sier Nystuen.

– Det å være en del av noe større gir en helt spesiell følelse.

Holthe er enig.

– Ja, og fellesskapet. Jeg har fått så mange nye bekjentskaper. Jeg tror folk undervurderer hvor gøy det er å være frivillig, sier hun.

– Det er et fellesskap, du knytter kontakter og får lov til å være med, avslutter Stav.

Granåsen