Tema

Beviste Einsteins teori etter 100 år

– Dette er en sensasjon sier forskerne. De har funnet bølger som kan endre hvordan vi ser på verdensrommet.

Forskerne har oppdaget gravitasjons-bølger. Det skjer 100 år etter at vitenskaps-mannen Albert Einstein sa at de finnes.

– Det er bare én ting å si: Dette er en fenomenal hendelse, sier Asle Sudbø til nyhetsbyrået NTB. Han er professor i teoretisk fysikk ved NTNU.

Han mener oppdagelsen betyr en helt ny tid for dem som jobber med oppdagende astronomi.

– Dette er et kjempeløft for forskningen. Det forandrer alt, sier han.

Funnet er gjort av forskere i USA. De jobber ved de kjente teknologiske universitetet MIT og Caltech i delstatene Massachusetts og California.

MIT og Caltech har siden 1992 hatt en felles forsknings-avdeling kalt LIGO. De har jobbet med å forsøke å finne gravitasjons-bølger.

– Mine damer og herrer. Vi har oppdaget gravitasjons-bølger. Vi klarte det, sa LIGO-sjef David Reitze på en pressekonferanse torsdag.

I september i fjor ble forskeren David Shoemaker varslet om den historiske oppdagelsen. Varselet kom fra en maskin på instituttet.

– Jeg satt hjemme med en kaffekopp i hånda da jeg så e-posten klokka sju om morgenen. Jeg tenkte: «Det var fascinerende. Lurer på hva slags feil i instrumentene det er snakk om denne gangen», sier Shoemaker.

– Det tok flere uker før vi ble helt sikre på hva vi hadde oppdaget. Og før jeg kunne si til meg selv at vi faktisk hadde oppdaget noe, forteller han.

Men hva er gravitasjons-bølger?

Enkelt forklart er de energi som sprer seg seg utover fra en kilde. Energien går i en bølgeform med lysets hastighet.

– Det betyr at vi faktisk kan se på svingninger i selve strukturen rom-tid. Masse som beveger seg rundt i verdensrommet, endrer rommet. Det har vi visst lenge. Men vi har ikke visst at det setter opp svingninger i rommet, forklarer Sudbø.

Albert Einstein sa at gravitasjons-bølger måtte finnes. Det sa han for omtrent 100 år siden. Han bestemte det ved å regne ut vanskelige matematiske formler.

Teorien om dette var del av Einsteins kjente relativitets-teori.

Hittil har ingen klart å finne bølgene. De har bare vært noe som forskerne antar at finnes.

– Å finne dem kan bety et nytt vindu mot universet, sier astrofysikeren Maria Sundin til det svenske nyhetsbyrået TT.

Hun sammenligner bølgene med teleskopet, radiobølger og gammastråling. Alle disse kan hjelpe til med å gjøre oppdagelser i rommet.

– Med gravitasjons-bølger får vi et nytt, kraftfullt instrument til å studere universet med, forklarer hun.

– Hvert nytt instrument har gjort at vi har funnet helt nye ting som ingen på forhånd hadde kunnet forestille seg, sier Sundin.

Hun mener at forskerne bør få en Nobelpris for oppdagelsen.

Siste utgave

På forsiden nå