Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Pass på båten i vinter

I 2019 ble det meldt inn rundt 11.000 skader på båter til forsikrings-selskaper. Rundt én tredel av dem skjedde på vinteren.

På høsten og våren er det mange tyverier av både båter og motorer. Derfor bør ikke båten ligge usikret på en mørk og plass som er uten vakthold. Deter rådet til gamle og nye båteiere.

Denne sommeren kjøpte mange nordmenn seg ny båt. Det var det særlig to årsaker til. Folk var på ferie i Norge. Og det var veldig varmt i juni. Det førte til at det var mye folk på sjøen. Det merket både Rednings-selskapet og forsikrings-selskapene. Det var mange flere skader på sjøen i sommer. Det var 25 prosent flere skader, og 30 prosent flere redniningsoppdrag.

Men det er også risiko når båtsesongen er over. Det er mulig å la båten være på vannet også på vinteren. Men da bør den være i en havn hvor som er uten is gjennom hele vinteren.

– Det er på vinteren noen av de største skadene kan skje. Det sier Annika Persson. Hun er skadesjef i Codan Forsikring.

Hvert år blir det utbetalt en halv milliard kroner for skader på småbåter. Mer enn 30 prosent skjer i vinter-halvåret. Det viser tall fra Finans Norge. Båten bør helst bli hentet opp på land. Der bør den bli godt sikret, og dekket til av en presenning, er rådet fra Persson.

– Men husk at presenninger kan revne eller åpne seg i vinden. De kan også bli ødelagt hvis det er mye og tung snø på den. Da kan vann komme inn under presenningen. Den fuktigheten kan gjøre store skader når det fryser igjen. Det kan for eksempel skje i motoren, sier hun.

Rør på båten kan også bli ødelagt. Det kan skje med systemet for ferskvann, hvis det fortsatt er igjen vann der.

Tapp ned ferskvannet. La kranene stå åpne. Koble fra slangene til pumpene for ferskvann. Fyll deretter en riktig blanding med frostvæske i sluk og toalett. Da er det mindre sjanse for at båten får skader i vinter.