Norge
Skal granske Scandinavian Star
Brannen om bord i Scandinavian Star blir gransket. Det har et flertall i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget bestemt.

Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo-Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen begynte det å brenne. 159 personer døde. De fleste var nordmenn. Et flertall i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget har bestemt at brannen skal granskes. Det skriver nyhetsbyrået NTB. De vil finne ut hva som skjedde da Scandinavian Star begynte å brenne.
Arbeiderpartiet sa allerede i begynnelsen av januar at de ville at en egen gruppe skulle undersøke fergebrannen. De ville ikke vente til politiet var ferdig med å etterforske.
– Stortinget har åpenbart fått feil informasjon i denne saken. En god kommisjon kan med en ærlig, dyktig og pågående gransking tilføre viktig informasjon. Det så vi med 22. juli-kommisjonen, sier Jan Bøhler til avisa VG tirsdag morgen. Bøhler er stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet (Ap).
Politiet åpnet saken på nytt i juni i fjor. De vil prøve å finne ut om Scandinavian Star ble tent på. Brannen kan ha vært påsatt for å få utbetalt forsikringspremien.
Støttegruppa etter Scandinavian Star-ulykken har bedt om at en egen gruppe skal granske ulykken.
Dansk og norsk politi har undersøkt boligen til et vitne som overlevde brannen. Danske Mike Axdal overlevde brannen. Axdal har etterforsket saken på egenhånd. Politiet tror at han har viktige dokumenter som han ikke vil gi til politiet. Derfor ville politiet undersøke boligen hans. Axdal mistet sin far og bror i brannen. De har også vært hos Oluf Husted, lederen for den danske støtteforeningen.
Brannen i Scandinavian Star startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april 1990. Først ble det sagt at alle var reddet ut av skipet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble fraktet til Lysekil i Sverige. De døde ble hentet ut og identifisert.
Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble dømt til korte straffer.
En dansk lastebilsjåfør ble utpekt som skyldig i å tenne på. Mannen døde i brannen.
I ettertid har det kommet fram ny informasjon. Støttegruppa for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at flere eiere og mannskap kan være ansvarlig for brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på forskjellige steder i skipet. Brannene startet på forskjellige tidspunkter.