Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Dronene kommer

Kinesisk nettbutikk skal lage drone som kan bære et tonn. Kanskje kommer alt flygende av seg selv i fremtiden?

En drone er et fartøy uten sjåfør. Noen flyr, noen går på land og noen seiler på eller under vann. Noen er fjernstyrt av mennesker. Noen styres av dataprogrammer.

Som regel er det snakk om flygende droner. Noen brukes av militæret til å bombe. Men oftere og oftere brukes de til mer fredelige ting. Som å ta bilder fra luften, eller til å levere varer som folk bestiller på internett.

Kinas største nettbutikk heter ID.com. De skal lage en drone som kan løfte 1 tonn og fly langt med det. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

– Vi ser for oss å frakte varer mellom byer og landsdeler i fremtiden, sier Wang Zhenhui i nettbutikken.

Først skal de lage et nettverk for droner i provinsen Shaanxi nord i Kina. Dronene skal fly med varer opptil 300 kilometer. Dronene skal også frakte mat fra gårdene og inn til byene.

I USA har kiosk-kjeden 7-eleven blitt først med dronelevering. Det skriver nettstedet recode.net. Bitte små helikoptre i byen Reno leverer ting til kunder som bor nære butikken. De har levert kaffe, smørbrød og legemidler. Helikoptrene flyr til huset til kunden og svever lavt. Så senker den varen ned på bakken.

Verdens største nettbutikk jobber også med droner. Amazon.com har akkurat ansatt 400 nye forskere. De skal finne ut hvordan droner kan levere varer til kundene. Akkurat nå undersøker de hvordan dronene kan unngå å krasje med fugler.

I Norge vil kolonial.no frakte mat med droner. Det er ikke fra gårder til byen, men fra butikken hjem til folk. Det er i fremtiden. Kolonial leverer i dag mat til folk med bil og det vil de nok fortsette med en stund til, skriver Teknisk Ukeblad.

– Vårt land er perfekt for droner. Det sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i fjor.

Han tror droner blir viktige i hverdagen vår i fremtiden, skriver avisa Dagens Næringsliv. Først må loven i Norge forandres.

– Du må spørre Luftfartstilsynet om hvor lang tid det tar. Jeg tipper det vil ta flere år. Mest sannsynlig må det lages felles regler for hele Europa, sier Anders Martinsen til Teknisk Ukeblad. Han leder foreningen for de som driver med droner i Norge.

Det kan nemlig bli vanskelig å finne ut hvordan fly og droner skal dele himmelen. I 2015 ble myndighetene bekymret.

Over Vestfold krasjet et småfly med en drone høsten 2015. Det gikk bra med flyet, men det kunne vært farlig. Det året var det 27 ulykker eller nestenulykker av samme typen. Det skriver kanalen NRK.

Organisasjonen for flyselskap i hele verden sier droner har blitt en fare for fly.

– Droner er en ny trussel som har kommet de siste årene. Det er vanskelig å styre bruken fordi det er enkeltpersoner som holder på hver for seg, sier

Det har vist seg vanskelig å regulere bruken av droner da brukerne består av mange enkeltaktører, sier Eirik Svare til NRK. Han jobber i Luftfartstilsynet.