Kultur

Nobelpris til lettlest litteratur

Patrick Modiano fikk årets nobelpris i litteratur. Bøkene hans er både korte, lettleste og elegante, ifølge Nobelkomiteen.

Årets nobelpris i litteratur går til den franske forfatteren Patrick Modiano. Det ble klart torsdag. Bøkene til Modiano er både korte, lettleste og elegante. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

Modiano er en av Frankrikes viktigste forfattere i dag. Han er flere ganger nevnt som en kandidat til nobelprisen.

69-åringen har skrevet flere romaner. Mange handler om tap og hukommelse. Han leker ofte med sjangrene. Romanene er ganske korte. De er på litt over hundre sider.

Det er Svenska Akademien som deler ut nobelprisen i litteratur.

Nazistene okkuperte Frankrike under andre verdenskrig. Det er bakgrunnen for de fleste bøkene til Modiano. Flere av dem ble skrevet på begynnelsen av 1970-tallet.

Peter Englund er sekretær i nobelkomiteen. Ifølge ham skriver Modiano «svært elegante bøker, men som ikke er vanskelige å lese».

– Hans bøker handler mye om letingen etter mennesker som har forsvunnet, rømlinger og usynlige. De som trekker seg unna. Folk uten papirer og med falske identiteter, sier Englund.

– Det er det ene. Det andre handler om okkupasjoner. Det er ett av hans hovedemner. Han ble født i 1945 og har levd i okkupasjonens skygge siden den gang, sier han.

Det er blitt laget film av flere av Modianos romaner. Blant dem er «Lacombe Lucien». I 1974 regisserte Louis Malle filmen med samme navn. Den handler om franskmenn som samarbeidet med nazistene. Det var i den franske byen Vichy under andre verdenskrig.

Modiano var ikke regnet som blant de heteste kandidatene til å vinne årets pris. Torsdag morgen lå han på sjette plass på listen til spillselskapet Ladbrokes. Han er den 11. franskmannen som får nobelprisen i litteratur.

Bøkene til Modiano er ikke til salgs på norsk. Det skriver Nettavisen. Men tre bøker av forfatteren er tidligere utgitt på norsk. Forlaget Cappelen Damm skal nå trykke dem på nytt.

– Vi har startet prosessen med å få disse trykket opp igjen. Bøkene trykkes så fort som mulig. Men det vil ta et par uker, sier Tone Hansen til Nettavisen. Hun er informasjonssjef hos Cappelen Damm 

Mange trodde i år at forfatteren Ngugi wa Thiong'o fra Kenya ville vinne prisen. Men verken han eller Haruki Murakami fra Japan nådde opp i år.

I fjor fikk Alice Munro fra Canada prisen. Hun skriver noveller.