Norge
Både SAS og Norwegian nedskalerer sommerplanene inntil videre. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Skylder kundene over en milliard kroner

Flyselskapet SAS skylder kundene sine over en milliard kroner. SAS mener de ikke har krav på pengene.

Flere har søkt om erstatning for reiser som ble avlyst. Flyselskapet SAS mener at de ikke har krav på pengene.

Når et flyselskap avlyser reisen din, er det regler for hva du har krav på. Du skal kunne få tilbake det billetten kostet. Men det kan også hende du har krav på erstatning i tillegg. Hvis uvær og opptøyer gjør at reisen blir avlyst får du ikke erstatning.

For to år siden var det pilotstreik. Pilotene krevde høyere lønn. Streiken førte til at flere reiser ble avlyst. Og det er derfor SAS mener at kundene ikke har krav på erstatning. De mener at streik kan sammenlignes med uvær og opptøyer.

Forbruker-rådet mener at en streik ikke kan sammenlignes. Organisasjonen sin jobb er å hjelpe kunder i slike situasjoner. Saken er blitt tatt opp i EU-domstolen. Dette er den øverste dømmende myndighet i den europeiske union (EU). Domstolen er enig med forbruker-rådet. SAS skylder kundene sine penger.

Domstolen har tidligere hatt en lignende sak fra Sverige. I dommen står det at streik ikke fritar flyselskap fra å betale erstatning.

Avgjørelsen fra domstolen kom som en overraskelse på SAS. Det sa John Eckhoff. Han er pressesjef hos SAS. Reisende som fikk avlyst sin flytur, vil kunne søke kompensasjon.

– Det forutsetter at du hadde en bekreftet booking som ble avlyst av pilotstreiken. Da kan du søke via våre nettsider, sier Echkhoff.


Mer fra Norge

På forsiden nå