Norge

Forsøker å unngå falske nyheter i valgkampen

Nesten sju av ti har sett informasjon på internett og vært usikker på om det har vært sant. Nå starter en kampanje for å øke bevisstheten rundt falske nyheter.

Valgkampen har startet. Den norske befolkningen skal velge hvem som skal styre landet de neste fire årene. Det siste året har flere land gjennomført valg. Mange av disse har vært preget av falske nyheter. Ofte fra fremmede stater som ønsker at det partiet som støtter deres saker skal vinne.

Nå starter en kampanje for å øke bevisstheten rundt falske nyheter.

Flere land har opplevd dataangrep eller sprednings av falske nyheter fra fremmede stater under valg. Ifølge Medietilsynet har mange for lite kunnskap om hvordan man kan vite om informasjonen er sann eller ikke.

– Ved å klikke på, dele, like eller kommentere falske saker, bidrar du til å spre usannheter videre. Stop, tenk og sjekk før du deler noe videre. Det sier Mari Velsand. Hun er direktør for Medietilsynet.

Medietilsynet er en av flere aktører bak kampanjen «Stopp. Tenk. Sjekk». Kampanjen er laget for å øke folks bevissthet rundt falske nyheter og feil informasjon. Medietilsynet oppfordrer alle til å være kritiske når de leser saker på nett, særlig i sosiale medier.

---

Kort om saken

  • Lager kampanje for å gjøre folk bevisste på falske nyheter.
  • Flere tidligere valg internasjonalt ble preget av falske nyheter. Ofte er disse nyhetene spredd fra fremmede stater.
  • Kampanjen heter «Stopp. Tenk. Sjekk».

---



Siste utgave

På forsiden nå