Norge

Klar for ferie på skinner?

Denne helgen er det mange som starter høstferien.

Mange skal nok ut på reise i høstferien. Noen skal bruke bil, og noen fly. Men det er også mulig å bruke tog. Det kan hjelpe deg med å se mye av Norge. Både på veien og når du er framme.

De siste årene er det gjort flere endringer på norsk jernbane. Dette bør du vite før du lar kroppen synke ned i togsetet, mens du nyter utsikten på vei mot nye reisemål.

Bildet viser en mobilskjerm med logoen til Entur.

For bare noen få år siden ble nesten alle tog i Norge kjørt av selskapet NSB. Det er en av de største forskjellene. Der du før kunne kjøpe billetter til hele landet på en automat merket «NSB», må du nå se etter et annet merke.

For billett-automatene blir nå drevet av selskapet Entur. De selger billetter til nesten alle typer kollektiv-transport i nesten hele Norge.

Det er ingen tog som er merket med NSB heller. De er merket med navnet til de tre selskapene som kjører tog i flere deler av landet. I sør er det Go Ahead som har ansvar for å få deg fra A til B, og kaller toget Sørtoget. Vil du reise fra Østlandet og nordover er det SJ som kjører toget merket med navnet NORD. Og reiser du fra øst til vest eller rundt omkring på Østlandet, så er det Vy som har ansvaret.

Bildet er av folk som går langs en jernbaneplattform. Til venstre er et skilt med billettsalg for Flytoget. Til høyre står et grønt og sølvfarget tog fra Vy. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Det er kun ett unntak fra disse tre. Det er hvis du skal fra Drammen eller Eidsvoll, og skal til Oslo Lufthavn. Da har du også muligheten til å velge Flytoget.

Da vet du hvem som selger deg billetten, og hvem som kjører de ulike togene. Men det er flere du bør vite om før toget forlater perrongen.

Ett av disse er Bane NOR. De har ansvar for at togene har en bane å kjøre på, og at det kan skje på en trygg måte. Hvis noe er galt, så melder de fra med en trafikkmelding. Venter du på at toget du skal være med kommer fram til stasjonen? Da kan du også bruke deres kart for å se hvor toget faktisk er.

Bane NOR har også en oversikt over hvor det skal skje arbeid på jernbanen. Dermed kan du se hvor du må ha en plan B, eller om togselskapet kan ha et alternativ til deg.

Det blir nå jobbet på jernbanen i Agder. Der er det alternativ transport mellom Kristiansand og Gjerstad på noen tider av døgnet. Men det er også noen unntak for andre stasjoner. Det kan skje om det for eksempel er mye ledig plass på buss i området.

Bildet er av et rødt tog ved en plattform. Toget er merket med Sørtoget. Foto: Jan Kåre Ness / NTB

I deler av Norge er det heller ingen tog. Det er ingen jernbane i Sogn og Fjordane, og svært lite i Møre og Romsdal. Det er heller ingen tog i Troms og Finnmark, så der er folk nødt til å ta bil, fly eller buss ut av landet for å ta toget videre.

Men det er mange muligheter som åpner seg når du tar toget på andre siden av grensa. Det er tre selskaper som kjører tog på tvers av grensa i Norge. Alle til Sverige. Vy kjører tog fra Oslo til byen Göteborg og fra Narvik til Stockholm. Arctic Train kjører fra Narvik til byen Abisko. SJ kjører tog fra Trondheim til byen Storlien og Fra Oslo til Stockholm.

Fra Göteborg og Stockholm går det mange tog til Danmark og videre nedover i Europa. Fra Göteborg er det mulig å nå byer som Berlin 14 timer senere, etter å bytte tog noen ganger på reisen. Om du går av toget i København, er det også mange muligheter. Om du klarer å sove på toget, så kan du da reise helt til Zagreb i Kroatia på et døgn, til rundt 1.000 norske kroner.


Det er også mulig å kjøpe en interrail-billett for å spare penger på tog når du reiser rundt i Europa.

Naturvern-forbundet har samlet mye informasjon om å reise på ferie med tog. Du kan også lese flere tips og råd om reiser med tog i Europa på Facebook-siden «Togferie».

---

Ferie med tog

  • Det er flere selskaper som kjører tog i mellom byer i Norge.
  • Det er mulig å kjøpe billetter til en eller flere av disse togene hos Entur.
  • Det er også fem tog som kjører fra byer i Norge til byer i Sverige.

---



Siste utgave

På forsiden nå