Norge
Vil ha flere regler for elsparkesykler
Én av to ønsker å forby el-sparkesykler på fortau og utleie på natten.

De siste ukene har det vært mye spørsmål rundt elsparkesykler. Oslo har laget nye regler på hvor mange el-sparkesykler byen skal ha. Samtidig som at det blir gitt bøter om du parkerer feil.
Én av to ønsker et forbud mot el-sparkesykler på fortau. Det viser en undersøkelse av YouGov gjort for Trygg Trafikk og Trygg Forsikring.
– Det viser at utfordringene med elsparkesykler fortsatt er relevant. Vi ser at flertallet ønsker at det ikke skal være elsparkesykler på fortauet. Og det er naturlig at myndighetene ser nærmere på hvor syklene skal være. Det sier Christoffer Solstad Steen. Han er kommunikasjons-rådgiver i Trygg Trafikk.
Hvis du skal kjøre elsparkesykkel på fortauet er du nødt til å holde seks km/t. Det er heller ikke lov å være flere enn én på sykkelen. Det kan gi en bot på 3000 kroner. Steen mener at myndighetene må lage flere regler.
– Det var ikke tillatt med flere personer på elsparkesykkelen tidligere. Heller ikke å kjøre i høy far på fortau. Skal det være en endring mener vi at el-sparkesykler må bli sett på som motorvogn. Det er en mer korrekt definisjon. Og det vil gjøre det lettere å innføre andre regler. Som grense for promille og krav om hjelm, sier Steen.
Oslo er en av de byene hvor folk flest ønsker forbud mot el-sparkesykler på fortau. De ønsker også forbud mot utleie på natten.
– Når langt over halvparten av ulykkene skjer mellom klokken 22.00 og 06.00 bør det forbys på natten. Dette er jo også noe politiet og andre har ønsket. Altfor mange bruker de i beruset tilstand. For så å ende opp på legevakten med skader. Ved å fjerne tilgangen på natten blir valget både lettere og tryggere for den enkelte, sier Steen.