Tema

Slik var livet til dronning Elizabeth

Et 96 år langt liv er slutt. Hennes majestet dronning Elizabeth sovnet stille inn torsdag. Hun satt 70 år på den britiske tronen.

Dronning Elizabeth tar Liz Truss i hånden. 96-åringen har pyntet seg med perler i øra og rutete skjørt. Britene har fått enda en ny statsminister. Dronningen har hilst mange av dem velkommen i årene som har gått.

Bildet er av dronning Elizabeth som hilser på Liz Truss. Foto: Jane Barlow / Reuters / NTB

Bare to dager senere dør dronningen. Hun sovner stille inn på slottet Balmoral i Skottland torsdag. Hun har flere i sin kjære familie rundt seg.

Nå sørger Storbritannia og verden over henne. Utenfor Buckingham Palace i London legger folk ned blomster og bilder.

Bildet er av en stor mengde folk som står med paraplyer i regn utenfor Buckingham Palace. Bygget er lyst opp. Foto: Victoria Jones / AP / NTB

Dronningen satt over 70 år på den britiske tronen. Ingen annen britisk monark har gjort det samme.

– Jeg visste at denne dagen ville komme. Men det vil ta litt tid før livet uten bestemor vil føles virkelig, sa prins William.

Prinsesse Elizabeth kom til verden 21. april 1926. Lite ante hun om at hun en dag skulle bli dronning. Hennes onkel var konge, men sa fra seg tronen. Det gjorde faren Georg til konge i stedet. Han døde i 1952. Og krona endte på hodet til den unge Elizabeth.

Bildene er av dronning Elizabeth på en trone. Bildene er tatt med 40 års mellomrom. Arkivfoto: AP / NTB

Siden har hun tatt imot 15 statsministere. Blant andre Winston Churchill og Margaret Thatcher. Hun har opplevd et Storbritannia i krig med Argentina. Og tiden da britene fortsatt hadde flere kolonier rundt om i verden. Hun har sett sønnen Charles gifte seg med Diana. Og skille seg igjen.

Britenes yndling Diana døde siden i en tragisk bilulykke. Den gang fikk dronningen kritikk. Hun virket kald og uten følelser. Men britene tilga henne. Hun holdt en tale om Diana.

Bildet er av den nærmeste familien til dronning Elizabeth. Arkivfoto: AFP / NTB

I år feiret britene hennes 70 år på tronen. Dronningen takket dem og andre land i organisasjonen Samveldet.

– Jeg vet at mange glade minner vil bli skapt på disse festlige anledningene. Jeg blir fortsatt inspirert av velviljen som blir vist meg, skrev hun i en melding.

Bildet er av en mann i dress som sitter på kne og gråter i hendene sine. Foran ham er det lagt ned blomster mot en murkant utenfor den britiske ambassaden i Australia. Foto: Mark Baker / AP / NTB

---

Dronning Elizabeth

• Dronning Elizabeth av Storbritannia døde torsdag.
  • Hun sovnet stille inn på et slott i Skottland.
  • Dronningen har regjert i over 70 år.

---