Tema

Hvor lenge varer telefonen din?

Du har brukt en formue på ny telefon. Hvor lenge kan du forvente at den varer?

I 2007 skjedde en revolusjon. Du kunne skaffe deg verdens første, moderne smarttelefon, iPhone. Disse mobiltelefonene kunne gradvis gjøre det meste en datamaskin gjør.

Siden den gang har telefonene blitt stadig mer avanserte. Nye modeller kommer stadig til butikkene. Og de fleste har en slik i lomma eller vesken.

Det gjelder også Johannes Lindman og Jenna Ingves. De fikk sine første smarttelefoner for fem år til sju år siden. Siden den gang har de hatt mellom tre til fire smarttelefoner hver.

– Synes dere telefonene varer lenge nok?

– Nei, svarer Lindman og Ingves i kor. De synes de smarte telefonene burde vare i minst 5 til 6 år.

For de smarte telefonene koster penger. Gjerne like mye som en ny datamaskin. Topp-modellene til både Samsung og iPhone har en pris på over 15.000 kroner.

Da ønsker du gjerne at de varer lengst mulig. Men hvor lenge varer egentlig en smarttelefon?

– Stadig lenger, sier Finn Jarle Kvalheim til Klar Tale. Han er journalist i Tek.no.

Telefoner holder bedre følge med utviklingen i dag, sier han. Slik var det ikke før. Teknologien, som apper og programvare, utviklet seg hver dag. Og telefonene ble raskere utdatert.

– Normal levetid var opp til tre og et halvt år før. Noen modeller kunne vare litt lenger. Nå er levetiden enda litt lenger, sier Kvalheim.

I tillegg finnes det telefoner som du selv kan skifte deler på, hvis noe blir ødelagt. Kvalheim tror dette blir mer normalt i fremtiden.

Selv om telefonene varer lenger, kan det oppstå feil. Da har du lov til å klage til butikken, sier Thomas Iversen. Han er forbruker-jurist i Forbrukerrådet.

– Det kan være at telefonen er ustabil, at telefonen har dårligere dekning enn vanlig, eller høyttaler eller mikrofon slutter å fungere. Slike feil kommer ofte tidlig etter kjøpet, og kan være en produksjons-feil, sier han.

Men du kan klage i fem år etter kjøp. Dette kalles en reklamasjons-frist.

– Smarttelefoner har god bygge-kvalitet og ofte en høy pris. Derfor mener vi at de minst skal vare i tre til fire år, sier Iversen.

Thomas Iversen i forbrukerrådet.

Men det er ikke alt du kan klage på. Noen ting vil svekkes med tiden. For eksempel batteriet i telefonen din.

– Batteriene har en levetid, og vil svekkes etter hvert. Som alle andre slitasje-deler kan du ikke forvente samme batteri-kapasitet etter tre år som da telefonen var ny. Da nytter det ikke å klage på vanlig batteri-svekkelse over tid, forklarer Iversen.

– Det nytter heller ikke å klage hvis telefonen har annen slitasje, som knust skjerm eller andre uhell, fortsetter han.

Men hvis batteriet blir dårlig veldig raskt etter kjøp, kan du klage.

– Når du klager, må telefonen sjekkes. Da er det opp til en tekniker å finne ut hva som er galt. Hvis årsaken er produksjons-feil, kan du få fikset telefon gratis eller få en ny, sier Iversen.

Vi kan hjelpe batteriene til å vare lenger, sier Kvalheim. For eksempel trenger vi ikke å lade batteriet opp til 100 prosent.

– Mange nye telefoner har «smart» lading. Da stopper telefonen ladingen på 80 prosent hvis du ikke trenger mer strøm. Det sliter mindre på batteriet, sier Kvalheim.

Det går også an å slå av funksjonen for hurtigladning.

– Hurtigladning sliter veldig på batteriet. Det er praktisk hvis du har dårlig tid, men alle andre dager sliter det veldig på batteriet, forklarer Kvalheim.

Ellers er det lurt å bruke herdet glass på skjermen og deksel bakpå. Da blir ikke telefonen like lett ødelagt hvis du mister den i bakken.

– På noen telefoner er disse delene veldig dyre å skifte ut, sier Kvalheim.

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå