Et langt liv tok slutt. Andre påskedag døde pave Frans, 88 år gammel. Han sovnet inn hjemme hos seg selv i Vatikanet. Dagen før hilste paven på folket i den lille staten i Roma i Italia. Han rakk også å møte USAs visepresident.

Ledere i verden har mye pent å si om den katolske kirkes overhode.
– Paven var en budbringer av håp, ydmykhet og medmenneskelighet. Det sa FN-sjef António Guterres.
– Pave Frans var en viktig og klar stemme, mener Norges statsminister Jonas Gahr Støre.
Paven engasjerte seg for de svakeste, ifølge Tysklands statsminister Friedrich Merz.
Pave Frans slet med helsa den siste tiden. Han skal ha dødd som følge av hjerneslag. I tiden etter viste Vatikanet fram flere bilder av ham i åpen kiste. I Peterskirken kunne folk ta et siste farvel med paven, skrev avisa Aftenposten.
Lørdag ble paven gravlagt. Mange verdensledere var til stede. Rundt 400 000 personer fulgte paven til graven. Pave Frans ønsket selv å bli gravlagt i Santa Maria Maggiore-kirken. Frans er den første paven som ikke er gravlagt i Vatikanet på over hundre år, skriver NTB.

Mange vil huske pave Frans for ting han har sagt, ifølge NTB. Blant annet:
– Dersom noen er homofil, søker herren og har god vilje, hvem er jeg da til å dømme ham?
– Jorda, vårt hjem, begynner stadig mer å se ut som en enorm haug med dritt.
– Det hender at jeg faller i søvn når jeg ber.
Etter hver preken sa han:
– Be for meg.
Dette begrunnet han med at også han var en synder.

Nå starter jakten på en ny pave. Valget starter 7. mai. Kandidatene er mange og høyst ulike.
Flest katolikker lever i Latin-Amerika og Nord-Amerika, trolig rundt 525 millioner. I Europa lever det også flere hundre millioner katolikker.
Pave Frans ble født i Argentina. Men flere mente han var for liberal da han ble pave i 2013.
Kardinalene i Vatikanet avgjør. Og kardinalen Pietro Parolin blir trukket fram som en mulig kandidat til å bli ny pave. Også Pierbattista Pizzaballas navn blir trukket fram. Han er kirkens overhode både i Israel og Palestina, samt i Jordan og på Kypros. Noen har Matteo Maria Zuppi som favoritt. Han er erkebiskop i Bologna i Italia.
En svenske kan også bli pave, ifølge NTB. Anders Arborelius er biskop i Stockholm. I tillegg blir en lang rekke andre navn nevnt, fra ulike steder i verden.
Men først skal verden få sørge. Så skal kardinalene møtes i Det sixtinske kapell i Vatikanet. Der skal de bli enige, slik at hvit røyk kan stige opp fra pipen til kapellet. Da er ny pave utpekt.
---
Pave Frans
Jorge Mario Bergoglio ble født i Buenos Aires i Argentina 17. desember 1936.
Paven hadde italienske foreldre. De flyktet til Argentina i 1929. Bergoglio var den eldste av fem barn.
Bergoglio ble ordinert til prest i 1969. Han ble erkebiskop i Buenos Aires i 1998.
Han ble kardinal under daværende pave Johannes i 2001.
I 2013 ble Jorge Mario Bergoglio valgt til pave, kjent som pave Frans.
Pave Frans døde 21. april 2025, 88 år gammel.
Kilde: NTB
---