Tema
Bilde 1 av 3

Feirer norsk og amerikansk jul

Elizabeth Laney-Mortensen kommer fra USA. Hun mener den amerikanske julefeiringen er mer avslappet enn den norske.

– Vi feirer en blanding av norsk og amerikansk jul, sier Elizabeth Laney-Mortensen til Klar Tale.

Hun kommer fra byen Memphis i USA. Hun har bodd i Norge i 13 år og er gift med en norsk mann. Paret har to barn.

– Vi feirer både julaften 24. desember og Christmas Day 25. desember, sier Laney-Mortensen.

Hun bor i et hus på Vettakollen i Oslo. Inne er det tent røde lys. På en hylle i stuen henger jule-strømpene på rad. Alle i familien har hver sin strømpe.

– På julaften spiser vi kalkun. På kvelden får barna gaver fra familien. På Christmas Day kommer julenissen med gaver, sier Laney-Mortensen.

Noe av det beste med julen er å pynte huset, mener hun.

– Hvert år får barna ny julepynt som de kan henge på juletreet. Når de finner pynten de har fått tidligere, bringer det fram gamle minner, sier hun.

Laney-Mortensen mener den amerikanske julefeiringen er mer avslappet enn den norske.

– Vi går i pysjamas store deler av jula. I Norge pynter folk seg mer. Det er mer formelt, sier Laney-Mortensen.

Hun forteller at mange amerikanere ser filmer i jula.

– Filmene «Livet er vidunderlig» og «Miraklet på Manhattan» er populære i julen. Familiens favoritt er «Grinchen», forteller hun.

Første gang hun feiret jul i Norge, ble hun overrasket.

– Jeg synes det var rart at mange familier har pappaer som kler seg ut som julenisse. Barna må jo se hvem nissen er, tenkte jeg. I USA ser vi bare julenisser på kjøpesentre eller på film, sier amerikaneren.

En jul fikk familien på Vettakollen besøk av en julenisse.

– Det var naboen som hadde kledd seg ut som julenisse. Han skulle egentlig besøke en annen familie. Men han hadde gått feil. Så vi måtte invitere ham inn. Julenissen fikk en kopp kaffe. Det var hyggelig og litt rart, sier Laney-Mortensen.

Av og til savner hun å feire jul i USA.

– Da jeg bodde i USA, feiret jeg jul som alle andre. Det kan jeg savne. Samtidig er jeg glad for de nye juletradisjonene jeg har fått i Norge, sier Laney-Mortensen.

Vil du lese mer om hvordan folk med ulik bakgrunn feirer jul i Norge? Klar Tale snakket med noen av leserne våre

Adela Briciu og Titus Paul Stoica har bakgrunn fra Romania: – Jula er bare kosetid

Seyran Payam May Mah feiret sin første jul som 42-åring: – Jula får fram det beste i oss

Marija Drocic Benasic kommer fra Kroatia: – Jula betyr nytt liv og kjærlighet

Craig Aaen Stockdale og andre briter drømmer om snø: – Ingen hvit jul der jeg kommer fra

Marlena Nagadowska husker jula i Polen godt: – Jeg savner familien aller mest i jula

Mer fra Tema

Siste utgave

På forsiden nå