– Elektriske sparkesykler kjører veldig raskt. De kan kjøre i 20 kilometer i timen. Da kan det lett skje ulykker, sier Mia Jacobsen til Klar Tale. Hun jobber i Norges Blindeforbund.
I vår kom el-sparkesyklene til Norge. Oslo er en av byene som har fått syklene. Det er ulike selskaper som leier ut el-sparkesykler. Du kan leie en sykkel med mobilen din. Når du er ferdig, setter du den fra deg hvor du vil.
Flere blinde og svaksynte er blitt påkjørt av el-sparkesykler. Sparkesyklene er også et problem i hverdagen for blinde og svaksynte, ifølge Jacobsen.
– Mange parkerer el-sparkesykler midt på fortauet. Det gjør at folk snubler i dem, sier Jacobsen.
Hun mener dette også kan være et problem for andre.
– Folk med godt syn kan også snuble i en sparkesykkel. Spesielt kan det være et problem for gamle mennesker, folk med barnevogn og folk i rullestol, sier Jacobsen.
Hun forteller at et medlem i Norges Blindeforbund ble påkjørt av el-sparkesykler fem ganger.
– Personen går mye ute i Oslo med fører-hund. Ingen av ulykkene var alvorlige. Men personen føler seg utrygg, sier Jacobsen.
Nå krever Norges Blindeforbund regler for el-sparkesykler.
– Oslo kommune må ta dette på alvor. Vi trenger regler for hvor folk kan parkere el-sparkesykler. Folk må også vise hensyn, sier Jacobsen.
El-sparkesykler har også laget problemer for folk i København i Danmark.
– Der har de endret reglene for el-sparkesykler. Blant annet må el-sparkesykler parkeres på spesielle plasser, sier Jacobsen.
VOI er et av selskapene som leier ut el-sparkesykler.
– Vi har snakket med selskapet. De er opptatt av å finne gode løsninger. Vi ønsker el-sparkesykler velkommen i byen. Men vi må ha tydelige regler, og syklistene må ta hensyn, mener Jacobsen.