Fredag 29. november er det klart for årets Black Friday. Black Friday, eller svartfredag, er en handledag som foregår hvert år.
Den dagen selger mange butikker varene sine ekstra billig. Derfor er det populært å handle på Black Friday. Det er ofte køer før butikkene åpner.
Men av og til er ikke tilbud så gode som de ser ut. Ifølge Forbuker-tilsynet hender det at markeds-føringen på Black Friday ikke stemmer.
Forbruker-tilsynet passer på at varer blir markedsført på riktig måte.
– Det kan hende at prisen ikke er satt ned, og at det står feil før-pris. Folk kan tro at de gjør et godt kjøp. Men så gjør de ikke det likevel.
Det forteller Jo Gjedrem. Han er avdelings-direktør i Forbruker-tilsynet.
Gjedrem sier at det selvsagt går an å gjøre gode kjøp på Black Friday. Men varene kan også ha helt vanlig pris. Selv om det står både 50 og 70 prosent rabatt, kan varene selges billigere i en annen butikk.
– Folk bør undersøke priser flere steder. For eksempel på Prisguiden og Prisjakt. Det er nettsider som sammenligner priser, sier Jo Gjedrem.
3.000 av de 10.000 mest populære varene gikk ned i pris på Black Friday i fjor. 13 prosent av varene gikk opp i pris. Det viser en undersøkelse fra Prisjakt.no.
Black Friday er en viktig dag for kjøpesentrene. I fjor fikk de inn 10,2 prosent av november-omsetningen på denne salgsdagen.
I Norge vil det bli brukt 3,8 milliarder kroner på Black Friday i år. Det er 100 millioner kroner mer enn i fjor.
Hver tredje nordmann handlet på Black Friday i 2018. Handelsdagen er mest populær blant de unge. Kvinner kjøper mer enn menn. Det viser en undersøkelse fra instituttet SIFO.
Flere handler på nett enn på kjøpesenter på Black Friday. En vanlig handlekurv har varer for 1.835 kroner, ifølge undersøkelsen.