Mange butikker setter ned prisene på påskevarene. De ønsker å lokke til seg flest mulig kunder. Dette kalles for priskrig.
Butikkene følger nøye med på hverandre. Derfor endres prisene ofte. Og noen ganger blir påskevarene veldig billig.
Klar Tale sjekket onsdag formiddag prisene på påskegodt. Hos Kiwi i Oslo sentrum kostet marsipanpølser fra Nidar 5,30 kroner. Prisen var den samme hos Rema 1000 og Oda.
En firepakning med Solo kostet 39,90 hos Rema 1000. Hos Kiwi var prisen 49,90. Hos Oda var prisen 30,80 kroner.
Påskefavoritten Kvikk Lunsj var også billigere. En seks-pakning kostet kun 20,20 kroner hos Kiwi og Oda. Hos Rema 1000 var prisen 20,30.
Prisene var også satt ned på varer som lammelår, kaffe og flere typer godteri.
Butikkene kan tape penger på noen varer. Men de lave prisene kan også få flere til å handle. Butikkene kan tjene på at kundene fyller handlevognen med varer som ikke er godteri. Som middag, grønnsaker og brød.
Freddy Ajer er butikksjef hos Rema 1000 i Torggata. Der er også prisene ekstra lave på noen varer. Marsipanpølsene rives vekk fra hyllene. Men ellers merker ikke Ajer særlig effekten av de lave prisene.
– Vi har de samme lave prisene. Men vi har ikke de samme kundene som de store butikkene. Vi er en ganske liten butikk. De fleste som handler her kjøper seg lunsj eller enkeltvarer. Storhandelen gjør de andre steder, sier Ajer til Klar Tale.
Han forteller at det blir travelt i de store butikkene i påskeuken.
– Men her blir det ganske rolig. Jeg tjener faktisk penger på å ha få kunder når prisene er så lave, sier Ajer.
---
Kort om priskrig
- Priskrig varer vanligvis en kort periode. For eksempel til jul eller påske.
- Butikkene konkurrerer om å ha lavest pris på noen varer.
- Når en butikk setter ned prisen, gjør konkurrentene det samme.
- Prisene kan endres flere ganger i løpet av en dag.
---