Mange nordmenn er skeptiske til hvor miljøvennlige produkter er. De stoler ikke på informasjonen fra produsentene.
Det viser en ny undersøkelse. Undersøkelsen er gjort av Ipsos for Svanemerket. Over sju av ti spurte er skeptiske til hvor miljøvennlige produktene egentlig er.
Norge burde ha strengere bøter for «grønnvasking», mener Cathrine Pia Lund. Lund er administrerende direktør i Svanemerket.
Grønnvasking er usann markedsføring av produkter. Produktene blir markedsført som mer vennlig mot miljø eller dyr enn de egentlig er.
[ Rebeccas interesse for klær er blitt mer miljøvennlig ]
Svanemerket er det offisielle miljømerket i de nordiske landene. Ord som «bærekraftig», «miljøvennlig» og «klimanøytral» blir mye brukt, mener Lund.
– Vi ser at slike ord blir brukt mer og mer i markedsføring og kommunikasjon, sier Lund til avisa Nationen.
Undersøkelsen viser at mange irriterer seg over merkingen. 65 prosent irriterer seg over grønne påstander uten noen god forklaring.
– Grønnvasking har blitt en stadig større utfordring, mener Lund.
Nordmenn mener grønnvasking oftest skjer ved salg av klær, kosmetikk og produkter for hygiene.
Departementet for barn og familier har sett på forskriften for markedsføring og grønnvasking. Nå er det gjort klart at bøtene kan komme opp i 25 millioner kroner.